loading...

برگرباز ، با ما بهترین باشید.

بازدید : 38

زعفران یکی از گرانترین و خوش عطرترین ادویه های جهان است. زعفران که از یونان سرچشمه گرفته ، عمدتاً در آسیای جنوبی ، هند ، چین و اروپا رشد می کند. چترهای گل زعفران با ارزش ترین قسمت گیاه است که با دقت و با دست جدا می شوند. عطر و طعم غنی ، رنگی جذاب و کیفیت بالای مواد مغذی ، زعفران را بسیار خاص می کند. یک لحظه زیبایی و رنگ و بوی زعفران را از ذهن بگذرانید! بله این گل خوش رنگ و بو می تواند این زیبایی بی مانند را به ما نیز منتقل کند!
خاص ترین  ویژگی زعفران این است که حاوی بیش از 150 ترکیب معطر و همچنین برخی ترکیبات غیر فرار است. زعفران سرشار از کاروتنوئیدهایی مانند زاکزانتین ، پیکروکروسین و لیکوپن است که عمدتاً و مسئول رنگهای  نارنجی و طلایی آن هستند. 
 روغن فرار سافرانال که زعفران عطر و طعم بی نظیر خود را مدیون آن است، یک آنتی اکسدان بسیار قوی است که ضد تشنج بوده و در دفع رادیکال های آزاد خواص فوق العاده ای دارد. همچنین این ماده خواص درمانی و قابلیت پیشگیری از سرطان نیز دارد.
امروزه زعفران عمدتاً در اسپانیا، ایتالیا ، ایران و به ویژه کاشمر پرورش می یابد. زعفران کشمیری را با رنگ تیره مارون بنفش آن می توان شناسایی کرد که به شدت طعم دار، بسیار معطر و  با عمیق ترین و زیباترین  رنگ آمیزی ها همراه است.

مزایای شگفت انگیز زعفران

مزایای سلامتی زعفران:
1-    بیماری آلزایمر:  زعفران در درمان بیماری آلزایمر مؤثر است و تاثیر داروها  را در معالجه علائم زوال عقل بیشتر می کند. رد یک تحقیق این ادویه خوشمزه با داروی دونپزیل، یک درمان پیشرو در معالجه بیماری آلزایمر مقایسه شد و به اثبات رسید که نتایج خوبی دارد. مصرف زعفران می تواند استرس سلولی را کاهش داده و از سیستم عصبی مرکزی محافظت کند. همچنین در تقویت حافظه نیز نقش به سزایی دارد.
2-     سلامت قلب:  کلسترول و لیپوپروتئین ها باعث رسوب چربی ها در شریان ها می شوند. آنتی اکسیدان های غنی مانند زعفران می توانند سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون را کاهش دهند. کروستین موجود در زعفران باعث کاهش لیپوپروتئین های موجود در جریان خون شده و به عدم انسداد شریان ها کمک می کند. همچنین باعث پمپاژ اکسیژن می شود که 
می تواند سیستم گردش خون را سالم نگه داشته و پلاک را از شریان ها خارج کند. 
3-    درمان افسردگی: زعفران حاوی مقادیر بالایی هیدروکسی تریپتوفان است که در تولید سروتونین که به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می کند، است. سطح سروتونین بیشتر وظیفه حفظ تعادل خلق و خو را دارد و در صورت کمبود منجر به افسردگی می شود. مصرف زعفران روزانه می تواند به حفظ سطح سروتونین کمک کرده و به عنوان یک ضد افسردگی عالی عمل کند.
4-    سلامت چشم: مقادیر بالای کاروتنوئید موجود در زعفران با  مصرف منظم سلامت چشم را تضمین می کند. همچنین مصرف زعفران می تواند چشم را در برابر تابش مضر اشعه خورشید محافظت کند.
5-    آرتروز: زعفران در پیشگیری از آرتروز  بسیار موثر است. این ادویه خوش عطر و بو  از فرسایش استخوان جلوگیری کرده و دردهای مفاصل را بهبود می بخشد. خواص ضد التهابی زعفران می تواند تورم مفاصل را  نیز کاهش دهد.

مزایای زعفران برای زیبایی و سلامت پوست

پوست درخشان با زعفران : به دلیل آلودگی  های محیطی پوست  هروز بیشتر از قبل به سمت پیری زودرس می رود. استفاده موضعی زعفران بر روی پوست می تواند درخشش از دست رفته را به صورت بازگرداند. 3-4 رشته زعفران را به 1-2 قاشق غذاخوری آب خیلی گرم در یک کاسه کوچک مخلوط کنید و حدود نیم ساعت بگذارید و  قبل از خواب رشته ها را به خوبی خرد کنید و نصف قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. یک لایه از این محلول را روی پوست تمیز بمالید. 10-15 دقیقه بگذارید و با آب ولرم و بدون مواد شوینده، بشویید. 
روشن کردن پوست با زعفران: چند رشته زعفران را با 2 قاشق غذاخوری شیر داغ مخلوط کنید و حدود نیم ساعت بگذارید. رشته ها را خوب خرد کنید یک قاشق غذاخوری پودر صندل خالص را به آن اضافه کرده و آن را روی پوست تمیز بمالید و حداقل 15 دقیقه بگذارید و با آب  بشویید.
برای از بین بردن آفتاب سوختگی:  چند رشته زعفران را در یک قاشق غذاخوری آب گرم حداقل به مدت نیم ساعت خیس کنید و مقدار کمی خامه تازه به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و روی صورت تمیز بمالید و شب را بگذارید. صبح با  آب ولرم بشویید. اگر پوست شما چرب است به جای خامه از عسل استفاده کنید.

مزایای زعفران برای زیبایی و سلامت مو

ماسک مو: ریزش مو  را می توان به راحتی با با استفاده از زعفران متوقف کرد زیرا این ادویه حاو مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که  فولیکول های مو را ترمیم می کند و باعث رشد مجدد مو می شود.
 چند رشته زعفران را به خوبی خیس کنید و پودر شیرین بیان را به آن اضافه کنید. خوب مخلوط کنید تا خمیر یکدست شود سپس روی پوست سر و مو بمالید. چند دقیقه بگذارید و به آرامی بشویید. استفاده منظم از این ماسک می تواند ریزش مو را متوقف کند و باعث رشد موهای جدید شود. همچنین  آسیب مو را بازیابی کرده و باعث سلامتی آن می شود.
روغن موی زعفران: - کمی پودر زعفران را به روغن بادام یا روغن زیتون در یک کاسه اضافه کنید. به مدت 5 دقیقه روی شعله کم حرارت دهید. پس از رسیدن دبه مای اتاق، آن را درون یک بطری ریخته و نگهداری کنید. به مرو مواد مفید موجود در زعفران با روغن مخلوط می شوند. بطری را به خوبی تکان دهید و مقداری کمی روی پوست سر و مو بمالید. این کار باعث می شود موها از آسیب محافظت شده  و همچنین باعث تقویت رشد مو و توقف ریزش مو شود. این روغن تزریقی برای پوست نیز قابل استفاده است، به عنوان چاشنی در پخت و پز نیز می توانیذ از آن استفاده کنید.

lopas شنبه 22 آذر 1399 زمان : 19:42 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

اطلاعات کاربری
آرشیو
  • 1399
  • 1398
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 510
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 60
  • آی پی دیروز : 289
  • بازدید امروز : 63
  • باردید دیروز : 368
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 537
  • بازدید ماه : 839
  • بازدید سال : 6,927
  • بازدید کلی : 25,304

  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد