loading...

برگرباز ، با ما بهترین باشید.

بازدید : 24

کمبود چه ریز مغذی‌ها و ویتامین‌هایی باعث ریزش مو می شود؟

ریزش مو به معنای از دست دادن مو در تمام و یا بخشی از سر است که حتی ممکن است به طاسی منجر شود. برای ریزش مو دلایل مختلفی ذکر شده که شاخص ترین آنها سن و سال، ژنتیک، هورمون ها، بیماری های مختلف از قبیل کم کاری تیروئید، اختلالات هورمونی و فقر غذایی می باشد.  راه حل این مشکل دریافت مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز رشد و تقویت مو است. در این مقاله به 5 ویتامین و 3 ماده مغذی مهم برای رشد و تقویت مو اشاره خواهیم کرد، با بارنج همراه شوید.
توصیه می شود تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را از طریق مصرف مواد غذایی تأمین کنید در این صورت نیازی به مصرف مکمل نیست.

ویتامین A

ویتامین A مانند سایر آنتی اکسیدان‌ها برای رشد تمامی سلول ها ضروری است. سریع ترین رشد  در میان اندام های بدن متعلق به موهاست  و مو نیز برای رشد بهتر نیاز به ویتامین A دارد. این ویتامین به غده های پوست کمک می کند تا ماده ای چرب به نام سبوم تولید کنند. سبوم پوست سر را مرطوب کرده  و به سلامت موها کمک می کند.
ویتامین به دو شکل ویتامین A فعال و بتاکاروتن موجود است. غذاهای حیوانی مانند گوشت قرمز از منابع سرشار ویتامین A فعال هستند که رتینول نامیده می شوند. گوشت بوقلمون از نظر میزان ویتامین آ نسبت به سایر گوشت ها برتری دارد.

ویتامین B

کمبود ویتامین ب7 یا بیوتین یکی از دلایل اصلی ریزش مو در افراد است. تحقیقات علمی ثابت کرده اند وجود بیوتین در بدن بسیار ضروری می باشد و نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن به عهده دارد به گونه ای که کمبود آن  سبب بروز مشکلات بسیاری از جمله: ریزش مو، بیماری های پوستی مانند اگزما و اختلالات گوارشی می شود. وجود بیوتین در بدن با حفظ رطوبت مو ماتع از آسیب و ریزش موها می شود.
گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، جگر، گوشت ماهی، آجیل از منابع خوب تامین بیوتین و سایر گروه ویتامین های ب، به ویژه ویتامین B12 هستند.
سایر ویتامین های گروه B به ساخت گلبول های قرمز کمک می کند. گلبول های قرمز اکسیژن و مواد غذایی را به فولیکول های مو و پوست سر می رسانند. این فرایند برای رشد مو ضروری است.

ویتامین C

یکی از دلایل ریزش مو به از بین رفتن کلاژن مو در گذر زمان مربوط می شود. ترمیم و تقویت کلاژن آسیب دیده نیازمند هزینه های بالا نیست و با مصرف برخی میوه ها از قبیل کیوی، لیمو، پرتقال، توت فرنگی و ... انجام می شود. همچنین ویتامین C  به جذب بیشتر آهن که از مواد معدنی ضروری برای تقویت و رشد موهاست، کمک می کند.

ویتامین D

طی تحقیقات انجام شده، ارتباط کمبود ویتامین D با ریزش مو به اثبات رسیده است. این ویتامین به تشکیل فولیکول های جدید کمک می کند. ویتامین دی مورد نیاز بدن در ارتباط مستقیم با آفتاب، دریافت می شود. همچنین منابع غذایی خوب ویتامین D ماهی های چرب، روغن جگر ماهی، برخی از قارچ ها و غذا های غنی شده هستند.

ویتامین E

در مطالعه ای روی افرادی که  به ریزش مو دچار بودند، نشان می دهد که مصرف مکمل ویتامین E به مدت 8 ماه روی 34.5 درصد افراد تاثیر مثبت داشت. ویتامین E یکی از سیزده ویتامین ضروری برای سلامتی بدن بوده که از نوع محلول در چربی می باشد. به همین دلیل زیاده روی در استفاده، باعث انباشتگی بیش از حد آن در بدن و ایجاد مشکلات متعدد می شود. دریافت این ویتامین از مواد غذایی بهترین روش تامین آن در بدن است. 
برخورداری بدن از میزان کافی ویتامین E، در گرو داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم است؛ به نحوی که تمامی گروه های غذایی از قبیل غلات، سبزیجات، میوه جات و گوشت به میزان کافی در آن گنجانده شود. البته عوارض کمبود ویتامین E کمتر تحت تاثیر فقر غذایی و بیشتر به دلیل ابتلا به بیماری های التهابی روده (کرون و ...) شکل می گرد. انواع گوشت (شترمرغ، ماهی، غاز و .. ،گردو، چغندر، اسفناج، آووکادو، کیوی، کلم، گوجه  از منابع تامینی این ویتامین هستند.

روی و آهن

روی از عناصر ارزشمندی است که با تقویت و تنظیم سیستم ایمنی بدن از ریزش موها جلوگیری کرده و موجب افزایش سرعت رشد و سلامت آن می شود. از دلایل دیگر ریزش مو به ویژه در خانم های جوان کمبود آهن است. گوشت گوساله از منابع غنی روی و آهن است و مصرف آن مانع از ایجاد مشکلات کمبود این مواد مغذی می شود و در نتیجه ما را در داشتن موهای زیبا و سالم همراهی می کند. روی و آهن موجود در گوشت گوسفندی به میزان قابل توجهی بالا است.

 پروتئین

تقریبا تمام ساختار مو از پروتیین تشکیل شده است و کاهش پروتیین باعث کاهش رشد مو و حتی ریزش مو می شود به همین دلیل مصرف پروتیین کافی برای رشد مو بسیار ضروری است. رژیم غذایی سرشار از پروتئین علاوه بر سلامت موها مانع از افزایش وزن شده و موجب می شود وزن در حالتی متعادل و متناسب بماند. گوشت قرمز، سینه مرغ و گوشت بوقلمون و تخم مرغ از منابع غذایی حاوی پروتئین هستند.

lopas یکشنبه 20 مهر 1399 زمان : 17:51 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

اطلاعات کاربری
آرشیو
  • 1399
  • 1398
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 510
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 182
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 208
  • باردید دیروز : 76
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 314
  • بازدید ماه : 616
  • بازدید سال : 6,704
  • بازدید کلی : 25,081

  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد