loading...

برگرباز ، با ما بهترین باشید.

بازدید : 25

اثرات سلامتی گوشت گوساله که باید بدانید.

ارزش غذایی گوشت گوساله

گوشت گوساله در درجه اول از پروتئین و مقادیر مختلف چربی تشکیل شده است.
در زیر حقایق تغذیه ای برای  100 گرم گوشت گوساله  با 10٪ چربی آورده شده است:

کالری: 217
آب: 61٪
پروتئین: 26.1 گرم
کربوهیدرات: 0 گرم
شکر: 0 گرم
فیبر: 0 گرم
چربی: 11.8 گرم

پروتئین

گوشت ها  مانند گوشت گوساله عمدتا از پروتئین تشکیل شده است. میزان پروتئین گوشت بدون چربی  پخته شده حدود 26 تا 27٪ می باشد. پروتئین حیوانی معمولاً از کیفیت بالایی برخوردار است و حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری برای رشد و نگهداری بدن است.
اسیدهای آمینه به عنوان ساختمان پروتئین، از نظر سلامتی بسیار مهم هستند. ترکیب آنها در پروتئین ها بسته به منبع رژیم غذایی بسیار متفاوت است.  گوشت قرمز و گوشت سفید یکی از کاملترین منابع غذایی پروتئین است که مشخصات اسید آمینه آن تقریباً با ماهیچه های بدن انسان یکسان است.
به همین دلیل ،مصرف  گوشت یا سایر منابع پروتئین حیوانی  برای بهبودی پس از جراحی و برای بازیابی بافت های ورزشکاران از فواید خاصی برخوردار است. در ترکیب با ورزش قدرتی و سنگین ، به حفظ و ساخت توده عضلانی نیز کمک می کند .

چربی

گوشت گوساله حاوی مقادیر مختلفی از چربی است، چربی جدا از افزودن طعم و مزه  میزان کالری گوشت را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

میزان چربی گوشت گوساله به میزان سن حیوان، نژاد، جنسیت و خوراک آن بستگی دارد. فرآورده های گوشتی فرآوری شده  مانند سوسیس و کالباس  چربی بیشتری دارند.

گوشت بدون چربی عموماً در حدود 5 تا 10٪ چربی است

گوشت گوساله معمولا از چربی اشباع و اشباع نشده تشکیل شده است که در مقادیر تقریبا مساوی موجود است که شامل  اسیدهای چرب عمده اسید استئاریک ، اسید اولئیک و اسید پالمیتیت می شود.
محصولات غذایی حیوانات نشخوارکننده  مانند گوساله و گوسفند  همچنین دارای چربیهای ترانس هستند که به چربیهای ترشحی نشخوار کنندگان معروف هستند.

ویتامین ها و مواد معدنی

ویتامین ها و مواد معدنی زیر در گوشت گوساله فراوان است:
گوشت تنها منبع غنی ویتامین B12   است که از ویتامین های اساسی و ضروری بدن می باشد و برای تشکیل خون، مغز و سیستم عصبی بسیار حائز اهمیت می باشد.

روی

 گوشت گوساله بسیار غنی از روی است ، یک ماده معدنی که برای رشد و نگهداری بدن بسیار مهم است.

سلنیوم

 گوشت به طور کلی منبع غنی از سلنیوم است، سلنیوم یک آنتی اکسیدان و ماده معدنی بسیار ضروری و کمیاب است که نقش ساختاری و آنزیمی در بدن بر عهده دارد. حفاظت فرد در برابر بیماری‌های قلبی خاص، افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن ، به حداکثر رساندن عملکرد تیروئید ، کاهش التهابات ، پیشگیری از سرطان ، کاهش نشانه‌های پیری زودرس ، افزایش سلامت مو، تعادل هورمون‌ها و محافظت در برابر آنتی بادی‌ها از فوائد و ضروریات وجود این ماده معدنی در بدن است.
آهن
 آهن موجود در گوشت گوساله در مقادیر زیادی یافت می شو ، به طور عمده به صورت هم است که برخلاف آهن غیرهم که در منابع گیاهی یافت می شود،  بسیار کارآمد  و راحت جذب بدن  می شود.
نیاسین
ویتامین ب3 یا نیاسین  از ویتامین ای گروه ب است که عملکردهای مختلفی در بدن دارد. مصرف کم نیاسین با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی همراه است و برای تشکیل خون و سوخت و ساز انرژی بسیار مهم است.
فسفر
فسفر به طور گسترده ای در غذاهای گوشتی یافت می شود، مصرف فسفر به طور کلی در رژیم های غربی بسیار زیاد است زیرا برای رشد و نگهداری بدن ضروری است.
گوشت گاو حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی دیگر است، اما محصولات گوشت گوساله فرآوری شده  مانند کالباس و سوسی، ممکن است حاوی  سدیم (نمک) بسیار زیاد باشند.
 گوشت حاوی تعدادی ماده فعال زیستی و آنتی اکسیدان ها است که هنگام مصرف به مقدار کافی بر سلامتی تأثیر می گذارد.                                           
برخی از برجسته ترین ترکیبات گوشت گوساله عبارتند از:
کراتین
کراتین به مقدار فراوان در گوشت قرمز، به عنوان منبع انرژی برای عضلات عمل می کند. مکمل های کراتین معمولاً توسط بدنسازان گاستفاده می شود و برای رشد و نگهداری ماهیچه ها مفید است.
تائورین و گلوتاتیون
تائورین موجود در ماهی و گوشت، یک اسید آمینه آنتی اکسیدان و یک ماده مشترک در نوشیدنی های انرژی زا است. این ماده توسط بدن شما تولید شده و برای عملکرد قلب و عضلات مهم است.
گلوتاتیون آنتی اکسیدان موجود در بیشتر غذاهای کامل، به ویژه در گوشت فراوان است.
اسید لینولئیک کونژوگه
یک چربی ترانس شایع است که هنگام مصرف به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم ، دارای مزایای سلامتی مختلفی است. کلسترول این ترکیب عملکردهای بسیاری در بدن دارد. در بیشتر افراد ، کلسترول رژیم غذایی تأثیر کمی روی کلسترول خون دارد و به طور کلی  جای هیچ گونه نگرانی برای سلامتی در این باره نیست

lopas شنبه 17 آبان 1399 زمان : 12:43 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

اطلاعات کاربری
آرشیو
  • 1399
  • 1398
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 510
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 238
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 293
  • باردید دیروز : 76
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 399
  • بازدید ماه : 701
  • بازدید سال : 6,789
  • بازدید کلی : 25,166

  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد