loading...

برگرباز ، با ما بهترین باشید.

بازدید : 21

امروزه به منظور پاسخگویی به نیازهای فزاینده مصرف کنندگان برای پروتئین با کیفیت بالا، صنعت مرغداری روی انتخاب جوجه های گوشتی با رشد سریع متمرکز شده است ، که در طی 6 هفته پرواربندی به توده بدنی در حدود 2.5 کیلوگرم می رسند.
قیمت نسبتاً پایین فروش مرغ در مقایسه با سایر انواع گوشت، به نفع افزایش مصرف گوشت مرغ حکایت می کند. علاوه بر این، گوشت مرغ به دلیل داشتن مواد مغذی و مقدار قابل توجهی پروتئین با کیفیت بالا که  به راحتی قابل هضم است  و بخش کمی از چربی اشباع شده دارد، بسیار مورد توجه است. بنابراین گوشت مرغ برای مصرف همه گروههای سنی توصیه می شود.
مرغداری ها سعی می کنند ترکیب گوشت مرغ را از طریق اصلاح ترکیب خوراک مرغ (افزودن انواع مختلف روغن ، ویتامین ها میکروالمنت ها و اسیدهای آمینه) تحت تأثیر قرار دهند، تا گوشت غنی شده با مواد کاربردی مانند ویتامین ای،  کارنوزین و سلنیوم تولید می شود. با این روش ، گوشت مرغ به ماده غذایی با ارزش تری تبدیل می شود که علاوه بر ترکیب غذایی با کیفیت بالا، حاوی ترکیبات مهمی است که برای سلامتی انسان مفید است.
در سراسر دنیا مصرف گوشت پرندگان هم در کشورهای توسعه یافته و هم در حال توسعه، رو به افزایش است زیرا این گوشت و فرآورده های آن در هیچ جای دنیا محدودیتی از نظر فرهنگی یا مذهبی ندارد و به عنوان ماده غذایی با ارزش و با چربی کم، که در آن اسیدهای چرب اشباع نشده وجود دارد، شناخته می شود.

ارزش غذایی گوشت مرغ

گوشت مرغ برای تهیه سریع و ساده بسیار مناسب است و ترکیبات و غذاهای متنوعی را با مواد غذایی مختلف ارائه می دهد، بنابراین این گوشت ارزشمند به عنوان یک انتخاب معمول مصرف کنندگان که با سبک زندگی مدرن مواجه هستند، یاد می شود. در مقایسه با انواع دیگر گوشت،به اثبات رسیده است  که گوشت مرغ به ویژه  قسمت سینه آن حاوی پروتئین و چربی کمتری نسبت به گوشت قرمز است، بنابراین این ویژگی گوشت مرغ  را به یک رژیم غذایی عالی تبدیل می کند.
ذکر این نکته حائز اهمیت است که مرغ با پوست حاوی 2-3 برابر چربی بیشتر از مرغ بدون پوست است ، بنابراین باید بدون پوست خورده شود تا از دریافت پروتئین با کیفیت بالا و بدون کالری و چربی اضافی اطمینان حاصل شود. در مقایسه با گوشت قرمز ، مهمترین مزیت گوشت مرغ ، کالری کم آن و مقدار کم چربی اشباع است ، بنابراین مصرف این گوشت به افرادی که می خواهند چربی مصرفی خود را کاهش دهند، و همچنین به افرادی که از بیماری های قلبی و عروق کرنر رنج می برند، توصیه می شود.
در مقایسه با میزان کلسترول ، گوشت مرغ تفاوت چندانی با سایر گوشتها ندارد، اما اگر با در نظر گرفتن فواید دیگر (پروتئین بیشتر ، چربی کمتری ، چربی اشباع کمتر و کالری کمتری) ، از کیفیت غذایی بهتری برخوردار است و در نتیجه، برای مصرف کسانی که از رژیم و سلامتی خود مراقبت می کند، پیشنهاد می شود.
پروتئین بالا باعث می شود گوشت مرغ به عنوان یک ماده غذایی ایده آل برای کلیه مصرف کنندگان نیاز به پروتئین با کیفیت بالا مانند ورزشکاران ، کودکان ، افراد مسن و زنان باردار به راحتی قابل تجزیه باشد. نیاز زنان باردار به پروتئین به میزان قابل توجهی نسبت به سایر افراد بیشتر است، و میزان دریافتی آنها ارتباط مستقیمی با اینکه در سه ماهه چند بارداری هستند، دارد.
یکی دیگر از خصوصیات مثبت گوشت مرغ میزان کلاژن کم  آن است. کلاژن پروتئین ساختاری است که قابلیت هضم گوشت را کاهش می دهد، و این دلیل هضم آسان گوشت مرغ است.
گوشت مرغ همچنین منبع خوبی از برخی مواد معدنی و ویتامین ها است. در مقایسه با گوشت قرمز، حاوی کلسیم ، منیزیم ، فسفر و سدیم بیشتر است اما  محتوای آهن آن تقریباً مشابه با گوشت قرمز است. آهن برای ایجاد هموگلوبین، پیشگیری از کم خونی و فعالیت طبیعی عضلات ضروری است.
کلسیم و فسفر برای استخوانها و دندانهای سالم از اهمیت بالایی برخوردار است. سدیم یک الکترولیت است و منیزیم برای سنتز طبیعی پروتئین و فعالیت مناسب ماهیچه ها اهمیت دارد. گوشت مرغ بیشترین مقدار این مواد معدنی را داراست.

 ویتامین ب3 یا نیاسین  موجود در گوشت مرغ نسبت به سایر انواع گوشت بیشتر است. محتوای نیاسین، ب6 و ویتامین آ برای سوخت و ساز مناسب کربوهیدرات ها و ایجاد انرژی بسیار مهم است.
علاوه بر این ویتامین های موجود در گوشت مرغ به ویژه نیاسین برای داشتن پوست سالم ، مو و چشم و همچنین سیستم عصبی بسیار مهم است. این ویتامین ها در سنتز هورمونهای جنسی و در بهبود گردش خون و کاهش سطح کلسترول نیز نقش بسزایی دارند. نیاسین اغلب به عنوان یک درمان اضافی در بیمارانی که برای کاهش چربی خون از داروها استفاده می کنند، استفاده می شود. در این حالت ، از نظر علمی ثابت شده است که نیاسین بر افزایش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا تأثیر می گذارد، اما بر بهبود وضعیت بیماری های قلبی عروقی تأثیر  چندانی ندارد.
زمانی که از نیاسین به عنوان یک درمان مستقل استفاده می شود، پیشرفت بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.
کمبود مزمن نیاسین  باعث بیماری پلاگیک می شود که با استفاده از رنگدانه های ناهموار پوست (قرمزی پوست) ، اختلالات دستگاه گوارش (اسهال) و اختلال در عملکرد مغز (زوال عقل) مشخص می شود . با توجه به موارد ذکر شده ، گوشت مرغ به عنوان منبع مناسب، مقرون به صرفه و قابل قبول از مواد مغذی اساسی، ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای عملکرد مناسب بدن در نظر گرفته می شود

lopas پنجشنبه 24 مهر 1399 زمان : 10:21 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

اطلاعات کاربری
آرشیو
  • 1399
  • 1398
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 510
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 224
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 271
  • باردید دیروز : 76
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 377
  • بازدید ماه : 679
  • بازدید سال : 6,767
  • بازدید کلی : 25,144

  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد