loading...

برگرباز ، با ما بهترین باشید.

بازدید : 23

ویتامین های مورد نیاز خانم ها چیست؟

بدن زنان برای دریافت ویتامین ها نیازهای متفاوتی دارد. پایبندی به یک رژیم غذایی متعادل و سالم به خصوص در زنانی که رژیم های غذایی هوشمندانه ای را انتخاب می کنند، دریافت تمامی ویتامین های ضروری بدن  به آسانی صورت خواهد گرفت. با بارنج همراه باشید تا با ویتامین های مورد نیاز خانم ها بیشتر آشنا شوید.
ویتامین ها ترکیباتی آلی می باشند که به بهبود عملکرد صحیح بخش های مختلف بدن کمک می کنند. کمبود ویتامین های ضروری  بدن مشکلات فراوانی برای سلامتی به وجود می آورد، به همین دلیل باید با مصرف خوراکی های حاوی ویتامین ها آنها را به بدن برسانیم.

ده ویتامین مورد نیاز خانم ها

ویتامین A:  ویتامین A یک آنتی اکسیدان قوی است که تأثیرات مثبت آن در سلامتی، طول عمر، تقویت سیستم ایمنی و رشد سلول ها به اثبات رسیده است. به همین دلیل متخصصان تغذیه و پزشکان تجویز می کنند زبان برای تأمین ویتامین A، به جای مصرف مکمل های غذایی، از گوشت ها، میوه ها، سبزیجات و غذاهای طبیعی استفاده کنند. ویتامین A در گوشت قرمز، تخم مرغ و مواد غذایی نارنجی رنگ و سبزیجات سبز رنگ به میزان کافی وجود دارد. گوشت بوقلمون از نظر میزان ویتامین آ نسبت به سایر گوشت ها برتری دارد که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی ایفا میکند.

ویتامین B2:     ویتامین b2 جزو ویتامین های گروه B است که در کنار سایر ویتامین های گروه ب نقش به سزایی در متابولیسم مواد غذایی و تبدیل آنها به انرژی، فعالیت غدد فوق کلیوی و آرام سازی سیستم اعصاب مرکزی دارد.
تولید انرژی، افزایش گردش خون، ارتقای رشد و تولید مثل، تنظیم فعالیت تیروئید، پیشگیری از بیماری هایی مانند: سردردهای میگرنی،آکنه، حساسیت پوستی، اگزما ، حفاظت از سیستم عصبی، حفاظت از پوست، تقویت بینایی، حفاظت از مجاری هاضمه و تقویت و ارتقای سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت ها از فواید مصرف این ویتامین می باشد.
علاوه بر این ویتامین b2 به جذب مواد معدنی مانند آهن، فولیک اسید و ویتامین های دیگری مانند ویتامین B1 و ویتامین b3 و ویتامین b6 کمک می کند.
گوشت قرمز ( گوشت گوساله، گوشت گوسفندی) به ویژه قسمت ماهیچه ، گوشت مرغ، تخم مرغ، قارچ و انواع آجیل از منابع خوب ویتامین ب2 هستند.
ویتامین B6: ویتامین ب6 در فعالیت های زیستی بدن نقش مهمی ایفا می کند. فعالیت های مفید روزانه ما انسان ها نظیر حرکت، صرف انرژی، حافظه و جریان هر روز خون در بدن به وجود ویتامین ب6 وابسته است. به همین دلیل کمبود این ویتامین علائم بسیاری در بدن فرد بر جای می گذارد. این علائم اکثرا موقتی هستند زیرا با مواد غذایی پروتئینی و غیره، قابل رفع شدن هستند.
سلامت دستگاه عصبی، تنظیم قند خون، تسکین و التیام دردها، ساخت هموگلوبین ( که اکسیژن را به کمک گلبول قرمز در بدن پخش می کند) بهبود حالات روحی و روانی و ساخت پادتن هایی که از بدن محافظت می کنند؛ مرهون وجود ویتامین b6 در بدن است. 
خانم های باردار  برای خلاص شدن از حالت تهوع صبحگاهی، می توانند مواد غذایی حاوی این ویتامین را بخورند. با کمبود ویتامین ب6 در بدن، باید منتظر بروز علائم کم خونی نیز بود.
سینه مرغ، سینه بوقلمون، گوشت گوساله و گوشت چرخکرده از منابع بسیار غنی از ویتامین B6 هستند.

ویتامین B7: این ویتامین برای رشد سلولی و سنتز اسیدهای چرب لازم است. همچنین به حفظ سلامت غده های عرق ساز کمک می کند و با بهبود رشد مو و تقویت ناخن های شکننده، سلامتی پوست و مو را تضمین می کند. ویتامین B7 برای رشد استخوان و مغز استخوان ضروری می باشد و سطح کلسترول خون را پایین نگه می دارد.
ماهی، سیب زمینی شیرین، بادام، هویج، موز، طالبی، میوه های زردرنگ (مانند زردآلو، سیب) از منابع خوب این ویتامین هستند.

ویتامین E: ویتامین E یکی از سیزده ویتامین ضروری برای سلامتی بدن است که از نوع محلول در چربی می باشد. به همین دلیل زیاده روی در استفاده، باعث انباشتگی بیش از حد آن در بدن و ایجاد مشکلات متعدد می شود. دریافت این ویتامین از مواد غذایی بهترین روش تامین آن در بدن است. این ویتامین روند پیری را به تاخیر می اندازد و از  بروز حمله قلبی، ابتلا به آب مروارید، کاهش حافظه و برخی انواع سرطانها جلوگیری میکند.
ویتامین C: ویتامین C تقویت کننده سیستم ایمنی است. این ویتامین سرعت بهبودی زخم ها را تسریع می کند، رشد بافت ها را سرعت می بخشد و خطر ابتلا به برخی انواع سرطان ، حمله قلبی و آسیب بافت ها را کاهش می دهد . 
ویتامین b12:  این ویتامین در سوخت و ساز بدن، تقسیم طبیعی سلول ها و سنتز پروتئین نقش به سزایی دارد. این ویتامین از حمله های قلبی، کم خونی و ضعف حافظه، درمان افسردگی، حفظ عملکرد درست مغز و سیستم اعصاب مرکزی جلوگیری میکند.
گوشت، تخم مرغ، شیر، ماست و غلات از منابع خوب ویتامین ب12 هستند.
ویتامین b9: این ویتامین که به اسیدفولیک نیز معروف است ،مصرف آن برای هر خانمی نیاز است. و از حملات قلبی، ابتلا به فشار خون، آلزایمر، افسردگی، سرطان و کاهش حافظه پیشگیری می کند. قدرت باروری را بالا برده و در بهبود سلامت مغز و عملکرد سلول ها مؤثر است.

lopas سه شنبه 20 خرداد 1399 زمان : 9:29 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

اطلاعات کاربری
آرشیو
  • 1399
  • 1398
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 510
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 137
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 150
  • باردید دیروز : 76
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 256
  • بازدید ماه : 558
  • بازدید سال : 6,646
  • بازدید کلی : 25,023

  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد