loading...

برگرباز ، با ما بهترین باشید.

بازدید : 78

به گوشت گوسفندهای جوان  در سال اول آنها به عنوان بره یاد می شود، در حالی که گوشت گوسفند اصطلاحی است که برای گوشت گوسفندان بالغ استفاده می شود. گوشت گوسفند با داشتن مقدار زیادی  پروتئین با کیفیت بالا و ویتامین ها و مواد معدنی فراوان، می تواند یک بخش عالی از یک رژیم غذایی سالم باشد.

ارزش غذایی گوشت گوسفندی

گوشت گوسفندی عمدتاً از پروتئین تشکیل شده اما حاوی مقادیر متفاوتی از چربی است. یک وعده (100 گرم) از گوسفند پخته شده مواد مغذی زیر را فراهم می کند:
کالری: 258
آب: 57٪
پروتئین: 25.6 گرم
کربوهیدرات: 0 گرم
شکر: 0 گرم
فیبر: 0 گرم
چربی: 16.5 گرم
گوشت گوسفند مانند سایر گوشت ها در درجه اول از پروتئین تشکیل شده است. میزان پروتئین گوسفند پخته معمولاً 25 تا 26٪ است. گوشت گوسفند یک منبع پروتئینی با کیفیت بالا است و هر 9 اسید آمینه ضروری بدن را برای رشد و نگهداری نیاز دارد را داراست.. بنابراین ، خوردن گوشت گوسفند برای بدنسازان ، ورزشکاران در حال بهبود و افراد بعد از عمل جراحی بسیار مفید باشد. خوردن گوشت هر زمان که نیاز به ایجاد یا ترمیم بافت عضلانی باشد، تغذیه بهینه و درستی محسوب می شود.
چربی گوشت گوسفند بسته به رژیم غذایی، سن ، جنسیت و خوراک حیوانات حاوی مقادیر مختلف چربی است. میزان چربی معمولاً در حدود 17 تا 21٪ است این ماده عمدتاً از چربیهای اشباع و اشباع نشده  با میزان تقریباً مساوی  تشکیل شده است ، اما دارای مقادیر کمی چربی اشباع نشده نیز می باشد.  چربی های اشباع بنا به گفته های پزهشگران  یک عامل خطر برای بیماری های قلبی محسوب می شوند، اما بسیاری از مطالعات اخیر دلیل درست و منطقی در رابطه با این موضوع نیافته اند.
گوشت گوسفند همچنین حاوی چربی های ترانس است که بر خلاف چربی های ترانس موجود در محصولات غذایی فرآوری شده، اعتقاد بر این است که چربی های نشخوارکننده برای سلامتی مفید هستند. رایج ترین چربی ترانس نشخوارکننده ، اسید لینولئیک کونژوگه است.

ویتامین ها و مواد معدنی

 گوشت گوسفندی منبع غنی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است، از جمله:
ویتامین ب12: این ویتامین برای تشکیل خون و عملکرد مغز مهم است. غذاهای حاوی پروتئین حیوانی  سرشار از این ویتامین هستند، در حالی که رژیم های گیاه خواری فاقد آن هستند و کمبود آن باعث کم خونی و آسیب عصبی می شود.
سلنیوم: گوشت اغلب منبع غنی سلنیوم است ، اگرچه این به خوراک دام نیر وابسته است.
 روی. روی معمولاً  از گوشت به نسبت بهتر از منابع گیاهی جذب می شود. این ماده معدنی مهم برای رشد و شکل گیری هورمون ها مانند انسولین و تستوسترون ضروری است.
ویتامین ب3 یا نیاسین عملکردهای مهمی در بدن دارد و مصرف ناکافی آن با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی در ارتباط است.
فسفر:  فسفر موجود در گوشت گوسفندی برای رشد و نگهداری بدن ضروری است.
آهن. گوشت گوسفندی سرشار از آهن است، بیشتر به صورت آهن هم، که بسیار قابل دسترس زیستی است و با کارآیی بیشتری نسبت به آهن غیرهمی که در گیاهان موجود است جذب بدن می شود.

سایر ترکیبات

گذشته از ویتامین ها و مواد معدنی، این گوشت شامل تعدادی از مواد مغذی فعال زیستی و آنتی اکسیدان ها است که تثیرات مثبت فراوانی بر سلامتی دارند.
کراتین: کراتین به عنوان یک منبع انرژی برای عضلات نیاز است. مکمل ها در بین بدنسازان محبوب هستند و ممکن است برای رشد و نگهداری ماهیچه ها مفید باشند، اما منبع طبیعی و سالم آن گوشت گوسفندی است.
تائورین: این یک اسید آمینه، آنتی اکسیدانی است که در ماهی و گوشت وجود دارد اما بدن نیز قادر به ساخت آن است.. تائورین رژیمی برای قلب و عضلات بسیار مفید است.
گلوتاتیون: این آنتی اکسیدان به مقدار زیادی در گوشت وجود دارد.
اسید لینولئیک کونژوگه: این خانواده از چربی هنگام مصرف در مقادیر طبیعی از مواد غذایی ، مانند گوشت گوسفند ، گوشت گوساله و لبنیات، می تواند اثرات مفیدی برای سلامتی داشته باشند.
کلسترول: کسترول موجود در بیشتر غذاهای مشتق از حیوانات، تأثیر معنی داری بر میزان کلسترول بد در اکثر افراد ندارد.

حفظ عضلات

گوشت گوسفندی یکی از بهترین منابع غذایی پروتئین باکیفیت است. در حقیقت این گوشت شامل نه اسید آمینه مورد نیاز شما است و به عنوان یک پروتئین کامل از آن یاد می شود که برای حفظ توده عضلانی  به ویژه در افراد مسن بسیار مهم است.
مصرف ناکافی پروتئین ممکن است کاهش توده عضلانی مرتبط با سن را تسریع و بدتر کند و این وضعیت باعث افزایش خطر سارکوپنی، وضعیت نامطلوب مرتبط با توده عضلانی بسیار کم خواهد شد.  سبک زندگی سالم و ورزش کاف ، مصرف منظم گوشت گوسفندی به حفظ توده عضلانی شما کمک خواهد کرد.

پیشگیری از کم خونی

کم خونی یک بیماری شایع است که با کمبود گلبول های قرمز و کاهش ظرفیت حمل اکسیژن خون مشخص می شود و علائم اصلی آن شامل خستگی و ضعف بدنی  است. اما با راهکارهای مناسب در رژیم غذایی می توان از آن جلوگیری کرد.گوشت یکی از بهترین منابع غذایی آهن هم است. آهن هم فقط در غذاهای مشتق از غذاهای حیوانی یافت می شود. این مسئله نشان می دهد که چرا گیاهخواران بیشتر از گوشت خواران در معرض کم خونی قرار دارند. به بیان ساده تر مصرف گوشت قرمز یکی از بهترین راهکارهای رژیم غذایی برای جلوگیری از کم خونی فقر آهن باشد

گوشت گوسفندی و بیماری های قلبی

بسیاری از دانشمندان در حال حاضر بر خلاف مطالعات قبلی معتقدند که کلسترول غذایی یک عامل خطر برای بیماری های قلبی نیست. علاوه بر این نقش چربی های اشباع در ایجاد بیماری های قلبی کاملاً مشخص نیست. در واقع بسیاری از مطالعات هنوز نتوانسته اند ارتباطی میان چربی اشباع شده  با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی بیابند. حال آیا خوردن گوشت گوسفندی خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد یا خیر؟!در پاسخ باید بگوییم مصرف گوشت گوسفندی پخته و ملایم و معتدل بی خطر و سالم است.

lopas پنجشنبه 01 آبان 1399 زمان : 8:06 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

اطلاعات کاربری
آرشیو
  • 1399
  • 1398
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 510
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 115
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 123
  • باردید دیروز : 76
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 229
  • بازدید ماه : 531
  • بازدید سال : 6,619
  • بازدید کلی : 24,996

  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد