loading...

برگرباز ، با ما بهترین باشید.

بازدید : 25

بوقلمون پرنده بومی آمریکا می باشد. گوشت بوقلمون می تواند از بوقلمون وحشی یا اهلی باشد. ولی معمولا گوشت بوقلمون مصرفی مربوط به نوع اهلی آن است. بوقلمون به طور کلی اهلی شده و برای گوشت آنها پرورش می یابد. گوشت این پرنده  بیشتر در آمریکای شمالی به عنوان بخشی از رویداد مهم فرهنگی و سنتی مانند  جشن شکرگزاری و کریسمس استفاده می شود.

بوقلمون منبع بسیار غنی از پروتئین ، نیاسین ، ویتامینB6  و اسید آمینه تریپتوفان است. جدا از این مواد مغذی ، حاوی روی و ویتامینB12 نیز هست. گوشت بوقلمون دارای چربی کم و منبع عالی پروتئین بالا است. همچنین دارای خواص ضد سرطانی می باشد و منبع بسیار خوبی از سلنیوم معدنی است ، که یک عنصر اساسی مورد نیاز برای متابولیسم هورمون تیروئید ، سیستم های دفاعی آنتی اکسیدانی و عملکرد سیستم ایمنی است. مطالعات علمی حاکی از آن است که مصرف سلنیوم می تواند پیشرفت سرطان را کاهش دهد.
بوقلمون بدون پوست از نظر چربی اشباع و کل چربی پایین است. همچنین حاوی کلسترول کمتری نسبت به مرغ یا گوشت گاو است.

اعتقاد بر این است که بوقلمون  دارای خواص تقویت خلق و خوی است. حاوی تریپتوفان ، تولید کننده سروتونین ، انتقال دهنده عصبی است که به بهبود خلق و خو شما کمک می کند. تریپتوفان نیز همانطور که توسط شواهد علمی پیشنهاد شده است در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی ایفا می کند. ریپتوفان موجود در بوقلمون در درمان بی خوابی مزمن مؤثر است و خواب را تقویت می کند و بنابراین به کسانی که از بی خوابی رنج می برند توصیه می شود.
ویتامین B6و نیاسین موجود در بوقلمون برای تولید انرژی بدن ضروری است. نیاسین همچنین برای تبدیل پروتئین ها ، چربی ها و کربوهیدرات های بدن به انرژی قابل استفاده،  مهم است.
ویتامین B6 ، اهدای متیل در فرآیند اساسی سلولی "متیلاسیون" را تسهیل می کند. از طریق این فرآیند ، گروه های متیل از یک مولکول به مولکول دیگر منتقل می شوند که منجر به تشکیل طیف گسترده ای از مولکول های فعال می شود که برای بدن مهم هستند.
از آنجا که بوقلمون از نظر میوگلوبین کم است (پروتئینی  که باعث رنگ قرمز گوشت می شود ) ، آن را "گوشت سفید" طبقه بندی می کنند.
مردم بوقلمون را در طول سال مصرف می کنند ، سینه های بوقلمون و قطعه قطعه شده بوقلمون محبوب ساندویچ / سالاد گوشت است.

با این حال ، اکثر مردم یک بوقلمون کامل را فقط برای  موارد جشن ها استفاده می کنند.
بوقلمون بیشترین محبوبیت را در جهان غرب ، به ویژه در کانادا ، ایرلند ، انگلستان ، و ایالات متحده دارد.
همچنین بوقلمون از نظر غذایی و هم از نظر طعم شبیه مرغ است ، اما از طعم قوی تر و بافت خشک تری برخوردار است. این گوشت پادشاه همه گوشت ها نظر مقدار پروتئین است. در هر گرم ، هیچ گوشت دیگری پروتیین بیشتری از بوقلمون ندارد.

گوشت بوقلمون با توجه به نر یا ماده بودن و حتی سن آن با هم تفاوت دارند. بوقلمونهای جوان دارای  گوشت لطیف و ترد ونرم و پوستی نازک دارند و مقدارچربی پوست در آن کم است و استخوان سینه نرم و غضروفی است. هر  په سن بوقلمون بالاتر باشد  مثلا ده سال باشد گوشت آن سفت می شود. و مقدار چربی ذخیره شده در پوشت به شدت زیاد می شود که در اینجا به مصرف کنندگان توصیه می شود قبل از مصرف گوشت حتما پوست آن را جدا کنند. بوقلمون نر از بوقلمون ماده بزرگ تر است. گوشت بوقلمون نر بهتر و پر فروش تر از گوشت ماده است چون اول بخاطر اینکه وزن بوقلمون نر بیشتر از ماده می باشد و گوشت بیشتری  دارد وثانیا  نسبت به آن  لذیذ تر هست. بوقلمون های نر گوشتی در مدت زمان 18 هفته به وزن معادل 16 کیلوگرمی وبوقلمون های ماده گوشتی در پایان 14 هفتگی به وزن معادل 8 کیلوگرمی میرسند. بوقلمون ماده معمولا به صورت لاشه کامل به فروش میرسد در حالیکه بوقلمون های نر اغلب به صورت فراورده های گوشتی نظیر سوسیس ، کالباس ، ژامبون ، همبرگر وغیره نیز عرضه میگردد.

lopas جمعه 14 شهریور 1399 زمان : 19:01 نظرات (0)
بازدید : 24

برای تمیز کردن تخته گوشت و ضدعفونی آن می توانید از ترفندهای خاص و طلایی زیر استفاده کنید و به نتیجه دلخواه برسید.

آب اکسیژنه

استفاده از یک محلول ضد عفونی کننده مانند آب اکسیژنه برای ضدعفونی تخته گوشت یکی از راه های بسیار موثر است. برای این کار کافیست مقداری آب اکسیژنه 3 درصد را روی سطح تخته بریزید و به کمک یک اسفنج تمیز آن را در تمام سطح تخته پخش کنید و برای چند دقیقه اجازه دهید تا آب اکسیژنه روی تخته بماند. سپس  تخته را با اسفج بشویید.

جوش شیرین

با ریختن مقداری جوش شیرین روی تخته گوشتی که با آب شسته و خشک شده است، یکی از راههای موثر دیگر برای تمیز کردن تخته گوشت است. جوش شیرین با یک برس روی تخته پخش کنید و بعد از مدتی آبکشی کنید. این کار همچنین موجب رفع بوی بد تخته نیز می شود.

آب و صابون

شستشوی تخته گوشت با آب داغ و پودر صابون یا صابون رنده شده در تمیزی آن فوق العاده عمل می کند.

مایع سفید کننده

غوطه ور کردن تخته گوشت در ترکیب مایع سفید کننده و آب علاوه بر اینکه لکه های تخته را از بین می برد موجب ضد عفونی شدن آن نیز می شود.

آبلیمو

استفاده از آبلیمو هم برای از بین بردن لکه سبزیجات روی تخته مناسب است. کمی آبلیمو روی تخته بمالید و پس از چند دقیقه آبکشی کنید.
رفع بوی بد تخته گوشت به کمک روش های زیر امکان پذیر است:
•    برای رفع بوی بد تخته گوشت که در طولانی مدت ایجاد می شود، می توان از سرکه سفید استفاده کرد. هر چند وقت یکبار با استفاده از یک اسفنج تمیز و خشک که روی آن سرکه سفید ریخته اید روی تخته را تمیز کنید. سرکه یک ضدعفونی کننده طبیعی است که بوی بد را هم رفع می کند.
•    روی تخته گوشت مقداری نمک بپاشید و با نصف پرتقال یا هر مرکبات دیگری که در دسترس دارید، روی تخته بمالید سپس با آب و مایع ظرفشویی آب کشی کنید.
•    استفاده از سرکه رقیق شده و جوش شیرین از دیگر روش های رفع بوی بد تخته گوشت است.

نکات بهداشتی مهم در استفاده از تخته گوشت

•    تخته های گوشت خطوطی دارند که در اثر برش گوشت و سبزیحات روی آن ایجاد شده اند، و همین خطوط محل مناسبی برای تجمع آب و ذرات ریز هستند که مرور زمان فاسد شده و موجب باکتری می شوند. بنابراین ضدعفونی تخته گوشت امری ضروری به نظر می رسد.
•    نوع آلودگی مواد غذایی با یکدیگر متفاوت است به همین دلیل بهتر است تخته برش گوشت و سبزیجات را از یکدیگر جدا کنید و برای هرکدام یک تخته مخصوص اختصاص بدهید.
•     اگر برای مدتی قصد استفاده از تخته گوشت را ندارید، حتما آن را خشک نگه دارید.
•    آب داغ و مایع ظرفشویی به تنهایی توانایی ضد عفونی تخته گوشت را ندارند به همین منظور بهتر است یکی از روش هایی که در بالا گفته شد را به کار بگیرید.
•    خشک کردن تخته گوشت  شسته شده با دستمال تمیز میسر است اما بهترین روش خشک کردن آن این است که تخته را در هوای آزاد و جلوی نور قرار دهید.
•    از خیس کردن تخته گوشت بارنج برای ساعت ها در آب خودداری کنید زیرا تخته، آب را به خود جذب کرده و بعد از خشک شدن ترک برمیدارد.
•    برای شست و شوی تخته هرگز از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید، این کار علاوه بر اینکه  موجب آلودگی فضای ماشین ظرفشویی و بقیه ظروف موجود در آن می شود، بافت چوبی تخته نیز آب آلوده را به خود جذب می کند و ترک می خورد.

lopas جمعه 14 شهریور 1399 زمان : 18:54 نظرات (0)
بازدید : 28

برخی از خانواده ها ترجیح می دهند گوشت تازه و به مقدار نیاز روزانه برای پخت و پز خرید کنند، اما اغلب خانواده های ایرانی گوشت ها را  برای چندین ماه خود خرید کرده و آن را به صورت بسته بندی و فریز شده نگهداری می کنند.

بدون شک تازگی مواد غذایی به ویژه انواع گوشت ها برای پخت و پز ایده آل است، اما این سبک خرید برای همه میسر نیست به همین دلیل  با رعایت روش های صحیح فریز کردن گوشت، می توان تا حدود زیادی خواص آن را حفظ نمود.

نکات مهم نگهداری گوشت فریز شده

گوشت هایی را انتخاب کنید که مدت زمان زیادی برای تمیز کردن نیاز نداشته باشند زیرا کاهش مدت زمان خرید تا فریزکردن سبب می شود تا گوشت با کیفیت بهتری وارد فریزر شود. مواد گوشتی بسته بندی شده که پاک شده و مهیای فریز شدن هستند نسبت به گوشت هایی که از قصابی خریداری می شوند، ارجحیت دارند زیرا آماده فریز شدن هستند و نیازی به پاکسازی ندارند.

 انتخاب گوشت سالم

رنگ گوشت سالم بسته به نوع گوشت با هم فرق دارد به عنوان مثال گوشت گوساله سالم به رنگ قرمز تیره است ولی با افزایش سن دام گوشت تیره تر هم می شود . گوشت گوساله از گوشت گاو روشن تر است . گوشت گوسفند رنگ قرمز روشن دارد. رنگ مرغ بسته به جیره غذایی مرغ دارد . ولی رنگ مرغ ناسالم سبز و به آبی می زند .

شایع ترین راه شناسایی گوشت سالم از ناسالم بوی آن است. گوشت فاسد بوی خاص و تندی مثل بوی ترشیدگی یا تعفن دارد. برای مرغ  ناسالم هم قسمت ران که به بدن می چسبد بوی بدی می گیرد .
انتخاب و خرید گوشت با کیفیت و سالم سبب می شود تا ارزش غذایی آن در طول فریزکردن حفظ شود. زمان طبخ و آماده سازی برای مصرف نیز مواد غذایی با کیفیت بهتر و سریع تر پخته می شوند.

ترفندهای نگهداری گوشت

فریز کردن گوشت موجب توقف فعالیت آنزیم ها، باکتری ها، کپک ها و قارچ ها موجود در آنها می شود. سه نکته خیلی مهم نگهداری مناسب مواد گوشتی در فریزر مربوط به پاک کردن( جدا کردن چربی های اضافی، جدا کردن پوست مرغ، خالی کردن شکم ماهی)  ، شستن و سپس بسته بندی مناسب انواع گوشت می شود که اگر به درستی انجام شود گوشتی با کیفیت برای مصرف خواهید داشت.

نحوه شست وشوی صحیح گوشت

•    برای شست و شوی گوشت ها باید از آب ولرم و سرد استفاده کرد تا به بافت و کیفیت آن آسیب نرسد.
•    یک ربع تا 20 دقیقه زمان نیاز است تا آب ناشی از شست و شوی  آنها کاملاً خالی شود.

آموزش بسته بندی گوشت

کیسه های ایجاد کننده خلاء مناسب ترین کیسه برای بسته بندی مواد گوشتی است، کیسه هایی با در زیپی  که با بستن در آنها هیچ هوایی داخل بسته نمی ماند. اگر از این نوع کیسه ها در دسترس نبود از کیسه های پلاستیکی ضخیم استفاده کنید.
در بسته بندی گوشت،کیسه فریز نباید هیچگونه منفذی  داشته باشد، اگر به هر دلیلی آسیبی به کیسه فریز وارد شد، حتما آن را تعویض کنید.

روش صحیح یخ زدایی گوشت منجمد

برای رفع انجماد سعی کنید 24 ساعت قبل  بسته را از فریزر به یخچال منتقل کنید و از بازکردن بسته بندی و یا پاشیدن نمک روی آن خوداری کنید چون به کیفیت مواد غذایی آسیب می زند.
از دیگر روش های رفع انجماد که ساده ترین و صحیح ترین نوع آن است، قرار دادن بسته گوشت در آب سرد می باشد.
در این روش از یخ زدایی تنها کافی است کاسه یا ظرف بزرگی را با آب سرد پر کنید طوری که مرغ و گوشت کاملا زیر آب باشد. مرغ و گوشت را داخل یک کیسه فریزر دربسته در داخل آب قرار دهید و به طور منظم آب را با آب سرد تازه تعویض کنید . اگر در همان لحظه خیلی مشغول هستید، اجازه دهید قطره کوچکی از آب سرد از بالا جاری باشد.

lopas جمعه 14 شهریور 1399 زمان : 18:30 نظرات (0)
بازدید : 27

برای مردم بعضی از کشورها جشن بدون گوشت بوقلمون قابل تصور نیست. بوقلمون غذای اصلی بعضی از جشن های خاص و سنتی است. جدا از یک غذای سنتی، بوقلمون می تواند یک غذای محبوب و جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز باشد. گوشت بوقلمون دارای چربی و کالری کمتری در مقایسه با گوشت قرمز است. ولی یک منبع غنی از انواع مواد مغذی و عناطر طبیعی است  که برای بدن و سلامت انسان  ضروری هستند. این گوشت حاوی پروتئین بالایی است که باعث احساس سیری طولانی مدت می شود . دریافت مقدار کافی پروتئین  به حفظ توده ماهیچه و ثابت نگه داشتن سطح انسولین پس از غذا کمک می کند. از آنجا که بیشترین مقدار چربی در داخل پوست بوقلمون ذخیره می شود با جدا کردن پوست می توان گوشت با مقدار چربی خیلی کمی داشت که برای افراد دارای چربی خون بسیار مناسب است. مقادیر تریپتوفان موجود در این گوشت می تواند تاثیر خوبی بر خلق و خو و آرامش اعصاب داشته باشد و همچنین وجود آنتی اکسیدانها باعث افزایش و بهبود سیستم ایمنی بدن می شود. گوشت بوقلمون در طبقه بندی گوشت ها در دسته گوشت  سفید قرار می گیرد.

سالهاست که کارشناسان بهداشت از این حمایت می کنند که هر زمان ممکن است گوشت قرمز کمتری بخوریم و گوشت سفید را جایگزین کنیم ، زیرا گوشت سفید معمولاً سالم تر تلقی می شود. تا حدود زیادی ، این درست است. با این حال ، در واقع تفاوتهای قابل توجهی در مورد تغذیه بین این دو و برخی دلایل قانونی وجود دارد تا از قطع گوشت قرمز در رژیم غذایی خودداری کنید.
اول از همه ، این مهم است که بفهمیم چه چیزی باعث رنگ گوشت می شود. تمام گوشت از الیاف ماهیچه تشکیل شده است. گوشت قرمز از فیبر ماهیچه ای ساخته شده است که برای فعالیت های منظم و مداوم مانند راه رفتن استفاده می شود. از طرف دیگر ، گوشت سفید از ماهیچه "چرخش سریع" ساخته شده است که برای انفجار انرژی کوتاه و تیز استفاده می شود. ماهیچه از گوشت قرمز باید اکسیژن بیشتری داشته باشد ، بنابراین مقادیر بیشتری از میوگلوبین وجود دارد ، یعنی پروتئین با رنگ قرمز است که اکسیژن را حمل می کند و به گوشت  رنگ قرمز  آن را می دهد. گوشت سفید به اکسیژن کمتری احتیاج دارد ، بنابراین مقدار میوگلوبین آن به مراتب پایین است.
از نظر تغذیه ای ، گوشت قرمز (که به طور کلی شامل گوشت گاو و گوسفند است) اینها شامل  مقادیر زیادی ویتامین B12 و آهن هستند. گوشت قرمز بیشترین غلظت این مواد مغذی را در بیشترین شکلهای زیستی قابل دسترس خود دارد. آهن دریافت شده از منابع گیاهی ، به راحتی بدن جذب نمی شود. گوشت قرمز همچنین حاوی مقادیر سالم ویتامین B6 ، کراتین ، روی ، ریبوفلاوین ، نیاسین ، تیامین و اسیدهای آمینه است ، علاوه بر اینکه منبع خوبی از آنتی اکسیدان قوی آلفا لیپوئیک اسید است.

به طور کلی گوشت قرمز معمولاً از نظر چربی و کالری بیشتر است ، اما گوشت قرمز بدون چربی می تواند از نظر چربی با گوشت سفید قابل مقایسه باشد. به عنوان مثال میزان چربی موجود در گوشت گاو بدون چربی در مقدار معادل بوقلمون است.گوشت قرمز حاوی مقادیر بیشتری اسیدهای چرب امگا 3 سالم ، ویتامین A ، ویتامین E و بتاکاروتن است.
گوشت سفید (مانند مرغ و بوقلمون) به طور کلی کالری کمتری نسبت به گوشت قرمز دارد ، 100 گرم گوشت گاو به طور متوسط 136 کالری دارد ، در حالی که 100 گرم بوقلمون شش برابر اسید چرب امگا 3 بیشتر از گوشت قرمز است. همچنین گوشت سفید حاوی اسیدهای آمینه که به راحتی  نسبت به گوشت قرمز قابل هضم هستند و منبع خوبی برای پروتئین است و از نظر پتاسیم و کلسیم سرشار است.
از نظر تغذیه ای ، اصلا نمی توان استدلال کرد که کدام گوشت ، قرمز یا بوقلمون ارجحیت دارد  به عنوان یک دلیل علمی ، احتمالاً برای اکثر افراد بهتر است که ترکیبی از گوشت قرمز و سفید را میل کنند ، زیرا این یک راه برای اطمینان از کامل ترین طیف مواد مغذی است که گوشت می تواند تأمین کند. برای یک رژیم غذایی سالم، همه گوشت ها باید در حد اعتدال ، همراه با وعده های مختلف سبزیجات و میوه مصرف شوند.

lopas جمعه 14 شهریور 1399 زمان : 18:25 نظرات (0)
بازدید : 25

گوشت کبک در قیاس با گوشت مرغ، شتر و بوقلمون خاصیت و طعم بهتری دارد.البته طعم بهتر آن به این خاطر است که از آبزیان تغذیه می نماید و همین امر موجب طعم متفاوت آن شده است.گوشت کبک دارای چربی مطبوع و غیر اشباعی است که هضم آن توسط بدن انسان بسیار آسان می باشد.

باید در نظر داشت که گوشت کبک دارای مزاج گرم است و به همین دلیل برای سیستم گوارش انسان خیلی مفید است و جذب مواد ویتامین دار را برای بدن بسیار آسان می نماید. از سوی دیگر میزان چربی گوشت های کبک بسیار کم و در حد متعادل است؛ لذا برای بیمارانی که مشکل قلبی دارند و یا میزان کلسترول خون آنها بالا می باشد، تاثیر منفی ندارد. همچنین گوشت کبک دارای پتاسیم بالا است و همانگونه که مستحضر هستید پتاسیم برای تنظیم فشار خون بسیار مفید است. در این گوشت آهن فراوان وجود دارد به صورتی که حدود نیم کیلو از این گوشت می تواند 100 درصد نیاز بدن شما به آهن را برطرف نماید. به طور کلی ارزش غذایی پرنده مذکور با گوشت هایی چون گوساله، گاو و بوقلمون برابری می نماید.

خواص گوشت کبک:
خواص گوشت کبک بسیار زیاد می باشد که در زیر به برخی از این موارد اشاره شده است:

در طب سنتی خواص بسیاری را برای این گوشت عنوان می نمایند از جمله:

برای تقویت قوای جنسی تاثیر مثبتی دارد.
گوشت کبک از آنجا که پروتئین بالایی دارد برای افزایش قوای جسمانی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به ورزشکاران، استفاده از این گوشت توصیه می شود.
از گوشت کبک به دلیل آهن بالا در بیماری های اعصاب و روان نیز استفاده می شود زیرا با اکسیژن رسانی به مغز موجب بهبود عملکرد آن می شود.
استفاده منظم از این گوشت پرنده موجب می شود تا میزان مواد سمی در بدن بسیار اندک شود زیرا تولید اسیداوریک را کاهش می دهد. همین امر موجب می گردد تا عملکرد کلیه بهتر شود.
از گوشت کبک برای بهبود امراض و کاهش دوران نقاهت نیز استفاده می شود زیرا پروتئین موجود در آن موجب التیام درد می گردد.

دانستنی های گوشت کبک

از آنجا که آهن بسیار این گوشت بر روی اکسیژن رسانی به مغز کمک فراوان می نماید لذا برای کاهش استرس و بی خوابی پیشنهاد می گردد.
گوشت کیک سد قوی در مقابل بیماری های تنفسی و امراض ویروسی است. معمولا افرادی که از بیماری آسم رنج می برند گوشت کبک یا گوشت بلدرچین را جایگزین گوشت مرغ می نمایند.
ورزشکاران از این گوشت پرنده برای عضله سازی و تقویت ماهیچه ها استفاده می نمایند زیرا مملو از ویتامین هایی چون C و خانواده B است.
آهن، منیزیم، گوگرد و فسفر از جمله ویتامین هایی هستند که به صورت سرشار در گوشت کبک وجود دارند، لذا میزان کالری موجود در این گوشت پرنده را افزایش داده و به عنوان یک غذای کامل می توان از آن بهره برد.
برای تقویت چشم؛ لاغری، هپاتیت ب و بهبود صرع از ماهیچه، جگر و سایر اندام های کبک استفاده می گردد. از همین رو کبک برای درمان بیماری ها به عنوان یک غذای مفید توصیه می گردد.

خواص گوشت کبک

آیا گوشت کبک مضراتی دارد ؟
زیاده روی در مصرف هر نوع ماده غذایی می تواند تاثیرات منفی داشته باشد. در خصوص مصرف بیش از اندازه گوشت کبک نیز باید این مهم را در نظر داشت که گوشت های کبک دارای چربی کمی هستند اما چربی اشباع شده نیز در آن به چشم میخورد. استفاده زیاد از این گوشت منجر به بالا رفتن کلسترول خون و تنگی عروق قلبی می شود.

به صورت کلی پیشنهاد می شود گوشت های کبک را به صورت تازه مصرف نموده و از منجمد نمودن آن به صورت طولانی مدت بپرهیزید زیرا با این کار ارزش غذایی گوشت مد نظر از بین خواهد رفت.
-----------------------------------------
کانون فرهنگی و آموزشی فروشگاه بارنج
www.barenj.ir
۰۲۱۹۱۰۱۱۰۰۱
فروشگاه محصولات پروتئینی بارنج

lopas یکشنبه 09 شهریور 1399 زمان : 14:12 نظرات (0)
بازدید : 19

گوشت بلدرچین در زمره گوشت پرندگان قرار می گیرد که در قیاس با سایر گوشت های این دسته دارای خواص بسیاری می باشد. بلدرچین که در واقع یک پرنده کوچک از دسته قرقاول ها محسوب می شود دارای نام ترکی است. در فارسی به این پرنده اسامی چون بدبده یا کرک نیز نسبت می دهند.

در گذشته نیز به خواص گوشت بلدرچین اعتقاد داشتند و از آن برای شکستن سنگ کلیه و بیماری های کلیوی یا مربوط به مثانه استفاده می نمودند. گوشت بلدرچین بسیار لذیذ می باشد زیرا این پرنده فعالیت بسیار دارد و جست و خیز بسیار می نماید. همین امر موجب شده است تا عضلات و استخوان های این پرنده قوی باشند و میزان گوشت کاهش یابد. البته بسیاری افراد معتقد هستند که گوشت بلدرچین موجب چاق شدن افراد می گردد.

یکی از ویژگی های منحصر بفرد گوشت های بلدرچین این مهم می باشد، که به دلیل بافت های عضلانی و پیوندی بسیار، در اثر پخته شدن به هیچ وجه ریش ریش و یا متلاشی نمی شود. جالب است در نظر داشته باشید که حدود یک چهارم از کل وزن بلدرچین به عضلات این پرنده تعلق دارد.

نکته جالب در خصوص گوشت بلدرچین این مورد است که این گوشت حاوی ویتامین هایی چون E, A, D, K, P و املاحی چون آهن، روی، کولین، فسفر است و کمتر گوشت پرنده ای، تمام این ویتامین ها را با هم دارد.

دانستنی های گوشت بلدرچین

فواید گوشت بلدرچین:

گوشت های بلدرچین دارای آمینو اسید کمیاب و پروتئین بیشتر نسبت به سایر پرندگان می باشد. گوشت بلدرچین دارای فواید شگفت انگیزی است که در زیر به آن اشاره شده است:

گوشت بلدرچین برای مراقبت های پوستی:
ویتامین E موجود در گوشت بلدرچین منجر می شود تا از پیری و افتادگی پوست جلوگیری شود. ویتامین E به صورت عادی از سبزیجات دریافت می گردد.

گوشت بلدرچین برای درمان پوکی استخوان:
این گوشت دارای فسفر و کلسیم بسیار می باشد. همانگونه که مستحضر هستید دو عامل مهم برای پوکی استخوان فقدان دو مورد مذکور می باشند،لذا گوشت بلدرچین موجب می گردد تا کلسیم و فسفر مورد نیاز بدن تامین گردد.

گوشت بلدرچین برای تقویت عملکرد مغز:
در گوشت بلدرچین میزان بالایی کولین وجود دارد. این ماده معدنی به رشد مغز و تقویت پردازش آن بسیار کمک می نماید. همچنین در عملکرد حافظه تاثیر مثبتی دارد. به همین دلیل گوشت های بلدرچین برای افرادی که مستعد آلزایمر هستند توصیه می گردندی.

گوشت بلدرچین برای تقویت و ایمن سازی بدن:

در گوشت بلدرچین مواد معدنی بسیاری وجود دارد. جالب است در نظر داشته باشید که این گوشت به صورت نادر دچار انگل و باکتری می گردد و به همین دلیل برای تقویت سیستم دفاعی بدن بسیار مهم می باشد.

فواید گوشت بلدرچین

گوشت بلدرچین برای هضم و گوارش بهتر:

برای هضم بهتر غذاها و جذب مواد مفید آن گوشت بلدرچین موجب می گردد تا میزان گوارش تا حد بسیار زیادی آسان شود.

به صورت کلی از گوشت بلدرچین برای تامین انرژی مورد نیاز بدن استفاده می شود زیرا این گوشت مملو از ویتامین B12 می باشد. همچنین برای مقابله با کم خونی، ترمیم بافت های آسیب دیده بدن و سلامت قلب از آن استفاده می شود. ولی همچون سایر گوشت ها استفاده بیش از حد و زیاده روی موجب می گردد تا باعث پایین آمدن فشار خون، صدمه به متابولیسم و تجمع کلسترول گردد.

از آنجا که بلدرچین به خودی خود پرنده کوچکی می باشد و میزان گوشت این پرنده در مقابل سایر پرنده ها اندک می باشد و همچنین به دلیل قیمت بالای آن، خانواده های کمتری رغبت به استفاده از آن دارند؛ ولیکن ویتامین ها و املاح فراوانی که در گوشت این پرنده وجود دارند موجب می گردند که به یکی از گوشت های مفید در سراسر دنیا تبدیل گردد. به همین دلیل بسیاری از کشور های پیشرفته بر روی پرورش بلدرچین و سرمایه گذاری گوشت های بلدرچین تمرکز نموده اند.
-----------------------------------------
کانون فرهنگی و آموزشی فروشگاه بارنج
www.barenj.ir
۰۲۱۹۱۰۱۱۰۰۱
فروشگاه محصولات پروتئینی بارنج

lopas یکشنبه 09 شهریور 1399 زمان : 14:09 نظرات (0)
بازدید : 25

سوسیس و کالباس جزو مواد غذایی هستند که باید در مصرف آن صرفه جویی کنید و تا جای ممکن از خوردن آن صرف نظر کنید. این ماده های غذایی به همان اندازه که لذیذ و خوشمزه هستند می توانند بدن را به روز بدی اندازند و بیماری های مختلفی به سراغتان آیند. مضرات سوسیس و کالباس توسط بسیاری از پزشکان تایید شده و بر اساس تحقیق و پژوهش این روزها نیست. سالیان طولانی است که پزشکان تغذیه تاکید دارند، این ماده ها را از دسترس مردم دور کرده یا به حداقل برسانند. مخصوصا کودکان و نوجوانان چون در مرحله رشد هستند باید از استفاده سوسیس و کالباس دوری کنند و مواد مغذی سالم تری جایگزین آنها کنند. در ادامه شما را با چند مورد از مضرترین تاثیرات سوسیس و کالباس بر بدن آشنا خواهیم کرد.

6 مورد از پرخطرترین مضرات سوسیس و کالباس

1.بروز سرطان با مصرف بیش از حد سوسیس و کالباس

سرطان مثانه یکی از پرخطرترین بیماری های سرطانی است که عمر زنان و مردان را تحت تاثیر قرار می دهد. محققان تاکید کردند، گوشت های فرآوری شده برای درست کردن سوسیس و کالباس موجب بروز بیماری هایی مانند سرطان مثانه می شود.

در واقع نمک هایی مثل نیتریت سدیم و نیترات سدیم در این مواد غذایی می توانند به اسید معده واکنش نشان دهند و در طول هضم و جذب غذا، مواد سرطانی را ایجاد کنند. در نتیجه تا حد ممکن مصرف آن را کاهش دهید و به کمترین مقدار در سال برسانید.

مضرات سوسیس و کالباس

2.تاثیر مخرب روی پوست

یکی دیگر از مضرات سوسیس و کالباس بر پوست است. مصرف زیاد این مواد غذایی باعث شده پوست شما دچار کهیر یا اگزما شود و به خارش بیفتند. بیشترین عاملی که باعث تحریک پوست شما می شود، مواد فلفلی، ادویه جات و مواد رنگی و افزودنی ها است. لازم به تذکر است که مشخص نیست در تهیه سوسیس و کالباس از چه نوع گوشتی استفاده شده در نتیجه به طور کلی آسیب هایی به پوست شما وارد خواهد کرد.

3.مضر برای قلب انسان

قلب یکی از مواردی است که تحت فشار مضرات سوسیس و کالباس خواهد بود. بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه هاروارد انجام شده، چربی های موجود در گوشت فرآوری شده عامل خطرناکی برای سلامت قلب است. به ویژه افراد سن بالا و سالمندان بهتر است از مصرف سوسیس و کالباس صرف نظر کنند و غذاهای سالم تری را جایگزین کنند. بر اساس تحقیقات و گزارش ها افرادی که مشکلات قلبی و دیابت دارند اگر دفعات زیادی از این مواد غذایی استفاده کنند؛ دچار سکته یا بیماری های مزمن دیگری خواهند شد.

خطر مصرف سوسیس و کالباس

4.تاثیر بر فشار خون

فشار خون بالا یکی از رایج ترین بیماری ها در سطح جهان است. اگر با بیماری فشار خون دست و پنجه نرم می کنید یا در نزدیکی آن هستید، مصرف سوسیس و کالباس را تا حد زیادی کاهش دهید و در انتها تصمیم بگیرید دیگر مصرف نکنید. کارشناسان تغذیه هشدار دادند مقدار نمک موجود در این ماده غذایی بسیار زیاد است و موجب بالا رفتن فشار خون می شود. فرض کنید نمک موجود در سوسیس بیشتر از یک پاکت چیپس است و چه بلایی سر سلامتی شما می آورد. اگر به غذاهای فست فود اعتیاد دارید (که اصلا مورد تایید نیست)، بهتر است هیچ نوع سوسیس و کالباسی مصرف نکنید.

ضرر سوسیس و کالباس

5.افزایش وزن و چاقی مفرط

برخی افراد به فست فودها و غذاهای آماده علاقه زیادی دارند. خبر بد این است که با مصرف بیش از حد این غذاها و غافل شدن از مضرات سوسیس و کالباس در آینده ای نزدیک با بیماری های مزمنی مانند چاقی و کبد چرب مواجه می شوید. سوسیس و کالباس به تنهایی باعث ایجاد اضافه وزن و چاقی در ناحیه شکم و پهلو می شود که از بین بردن آن به راحتی نبوده و زمان زیادی می برد. پس همین حالا که از ضرر سوسیس و کالباس آگاه هستید دست به کار شوید و به بدن خود اهمیت دهید.
-----------------------------------------
کانون فرهنگی و آموزشی فروشگاه بارنج
www.barenj.ir
۰۲۱۹۱۰۱۱۰۰۱
فروشگاه محصولات پروتئینی بارنج

lopas یکشنبه 09 شهریور 1399 زمان : 13:43 نظرات (0)
بازدید : 23

آش هویج و جو یکی از معروف ترین آش های همدان است که در سفره مردم این شهر زیبا خواهید دید. این آش محلی و سنتی برای توریست ها نیز جذاب بوده و برای خوردن این آش به همدان سفر می کنند. در این دستور غذایی ما آش هویج را انتخاب کردیم زیرا در فصول سرد زمستان چسبیده و حس و حال شگفت انگیزی می دهد. با ما همراه باشید تا روش تهیه آش را ارائه دهیم.

مواد اولیه آش هویج و جو
لازم به تذکر است که این آش سرشار از مواد معدنی و فیبر است. اگر قصد دارید در فصل سرما آشی مصرف کنید که به سیستم ایمنی بدن شما کمک کند، آش هویج همدانی انتخاب خوبی است. ناگفته نماند که این آش برای تغذیه کودکان انتخاب مفید و عالی بوده و به رشد آنها کمک زیادی خواهد کرد. برای تهیه آش هویج و جو از مواد اولیه تازه استفاده کنید. به خصوص گوشت را اگر در فریزر گذاشته اید در آورده و اجازه دهید یخ آن آب شود.

آش هویج و جو

مواد لازم برای پخت آش هویج و جو:


هویج خرد شده :2 عدد

پیاز داغ: سه قاشق غذاخوریکشک به مقدار لازم

گوشت چرخ کرده: 200 گرم

فلفل، نمک و زردچوبه به مقدار لازم

بلغور :دو پیمانه

روش پخت آش:


1.در مرحله اول باید بدانید که حبوبات باید یک شب قبل خیس بخورد تا نفخ آن ازبین برود.

لازم به تذکر است که اگر از قبل نخودها را خیس کنید راحت تر و سریع تر پخته می شوند و به معده آسیبی نمی رسانند.

2.در مرحله دوم نخودهای خیس خورده را به همراه آب داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید روی حرارت بپزد.

3.در این مرحله هویج ها را شسته و به صورت ریز خرد کنید.

4.سپس هویج و بلغور را در قابلمه ای جداگانه قرار دهید و اجازه دهید روی حرارت جدا بپزند.

5.بعد از اینکه قابلمه نخود جوش آمد و کاملا پخته شد بلغور، جو و هویج را به آن اضافه کنید تا مواد روی حرارت ملایم قل بخورد و لعاب اندازد.

6.تا وقتی که مواد لعاب اندازد، پیاز داغ را تهیه کنید. سپس گوشت چرخ کرده را به پیاز داغ اضافه کنید و کاملا تفت دهید.

7.نمک، فلفل و زردچوبه را آورده و درون مواد بریزید و سپس مایه گوشت و پیاز را به قابلمه بلغور، جو و هویج اضافه کنید.

8.تا این مرحله تمام مراحل پخت آش هویج جو همدانی را گفتیم. در ادامه بعد از اینکه آش کاملا پخته شد و لعاب انداخت، به همراه مقداری کشک در ظرفی زیبا آش را سرو کنید. برخی افراد برای تزیین از ریحان و هویج استفاده می کنند که شما می توانید بر اساس سلیقه خود تزیینات را انتخاب کنید. بهتر است در کنار این آش نان قرار دهید تا سیر کننده باشد.

آش همدانی

نکات مهم
- حتما نخودها را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن از بین برود.

- کشک را می توانید به صورت جداگانه در سفره قرار دهید تا مهمانان برای خود بریزند.

- آش هویج و جو به دلیل داشتن بلغور، جو و هویج سرشار از فیبر خواهد بود.

نتیجه گیری
تا اینجا شما را با انواع آش های محلی آشنا کردیم و در این قسمت نیز روش پختن آش هویج و جو را ارائه دادیم. امروزه برخی افراد برای تدارک مهمانی های خود، پیش غذا درست می کنند و اکثر پیش غذاها آش و سوپ است. پیشنهاد ما این است که این آش را به عنوان پیش غذا در مهمانی های خود سرو کنید و مهمانان را با آن هیجان زده کنید. سرو غذاهای جدید همیشه حس و حال خوبی منتقل کرده و همیشه مهمانان برای امتحان غذاهای جدید خوشحال می شوند.
-----------------------------------------
کانون فرهنگی و آموزشی فروشگاه بارنج
www.barenj.ir
۰۲۱۹۱۰۱۱۰۰۱
فروشگاه محصولات پروتئینی بارنج

lopas یکشنبه 09 شهریور 1399 زمان : 13:34 نظرات (0)
بازدید : 28

از قدیم سیر خام، خواص درمانی داشته و در بیشتر غذاها مورد استفاده بوده است. پزشکان باور دارند مواد درون سیر از بسیاری بیماری ها جلوگیری کرده و به عملکرد و ایمنی بدن کمک بسزایی می کند. این گیاه پرخاصیت یکی از قدیمی ترین گیاهانی است که در مواقع مختلف حتی ساخت پماد درمانی مورد استفاده بوده و کاربرد آن به 5000 سال پیش می رسد. در ادامه در خصوص خواص سیر خام و غذاهایی که سیر در آن نقش ویژه ای دارد صحبت خواهیم کرد.

خواص سیر خام و غذاهای خوشمزه

1. سم زدایی بدن به وسیله سیر خام

به علت آلودگی هوا در اقسا نقاط جهان به ویژه ایران، مردم تحت شرایط سختی قرار گرفته و امکان دارد بدن آنها دارای مقداری فلزات سنگین شود. یکی از مهمترین خواص سیر خام این است که می تواند ذره های آهن های وارد شده در بدن را خنثی کند و به دفع آنها کمک کند. برای مثال افرادی که در صنایع مختلف کار می کنند و با فلزات در تماس هستند بهتر است سیر بیشتری مصرف کنند. غذایی مانند دمپختک سیر و ماش انتخاب خوشمزه و مفیدی برای شما خواهد بود.

خواص سیر

2.پیشگیری از انواع سرطان توسط سیر خام

در سیر ماده ای به نام SAMC وجود دارد که به وسیله آن رشد سلول های سرطانی تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و موجب مرگ این سلول ها می شود. در مطالعاتی، پژوهشگران متوجه شدند آلیل مرکاپتوسیستئین رشد سلول های مخرب را مختل کرده و ایمنی بدن تا حد زیادی افزایش می یابد. اگر سن کمی دارید خوردن سیر را شروع کنید تا در سنین بالاتر از بیماری های مزمن در امان باشید و بدن سالمی داشته باشید. سیر قلیه یکی از غذاهای شمالی است که مزه سیر تازه را کاملا احساس می کنید و تاثیر زیادی بر بدن شما خواهد گذاشت.

3.تاثیر سیر بر پوست و مو

خواص سیر خام بسیار زیاد است و نمی توان در این مقاله از هزاران تاثیری که بر سلامت انسان دارد بگوییم. اما یکی از دیگر از مهمترین فواید سیر خام تاثیر آن بر پوست و مو است. اگر می خواهید پوست و مو صاف و درخشانی داشته باشید، خوردن سیر خام یا ریختن آن در غذا را افزایش دهید. دی آلیل دی سولفید موجود در سیر از واکنش های خود ایمنی جلوگیری کرده و دستگاه ایمنی رشد موها را تحریک می کند. ماست و سیر تازه را مخلوط کرده و هر روز یا یک روز درمیان مصرف کنید.

مصرف سیر

4.پیشگیری از آنفولانزا و سرماخوردگی با سیر تازه

فصل زمستان یکی از زیباترین و در عین حال سخت ترین فصل برای برخی افراد است. در این فصل آلرژی و بیماری های تنفسی افزایش یافته و بسیار نگران کننده است. اگر می خواهید سیستم ایمنی بدن خود را افزایش دهید و از بیماری هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی به دور باشید سیر تازه مصرف کنید. آش و سوپ های متنوعی مانند آش گوشواره، آش هالاو و آش هویج وجود دارند که با اضافه کردن مقداری سیر می توانید سرو کنید و از خوردن آن لذت ببرید. در واقع سیر از وخیم شدن بیماری ها جلوگیری کرده و طول درمان آنها را کاهش می دهد.

فواید سیر

5.عمر طولانی با سیر تازه

خواص سیر خام اثبات کرده که در مجموع باعث افزایش طول عمر می شود و تاثیرات زیادی بر سلامت انسان دارد. سیر در مقابل بیماری های عفونی مبارزه کرده و سطح وخامت بیماری ها را کاهش می دهد. اگر می خواهید سیستم ایمنی بالایی داشته باشید و بیشتر عمر کنید سیر مصرف کنید. به یاد داشته باشید سیر به تنهایی باعث طول عمر شما نمی شود بلکه خواص آن دست به دست هم داده و جان شما را از بسیاری بیماری ها حفظ می کند. اگر به دنبال غذایی سالم هستید مرغ با سیر و سیب زمینی را امتحان کنید. یا مرغ را کباب کنید و به همراه سس سیر میل کنید.
-----------------------------------------
کانون فرهنگی و آموزشی فروشگاه بارنج
www.barenj.ir
۰۲۱۹۱۰۱۱۰۰۱
فروشگاه محصولات پروتئینی بارنج

lopas یکشنبه 09 شهریور 1399 زمان : 13:28 نظرات (0)
بازدید : 23

گوشت شترمرغ از دسته گوشت های قرمز محسوب می شود که نسبت به  سایرین کلسترول و چربی کمتری دارا می باشد. بسیاری از ورزشکاران از این نوع گوشت برای تناسب اندام استفاده می نمایند. باید در نظر داشت که ارزش غذایی گوشت شترمرغ بسیار بالا است و نسبت به گوشت بوقلمون و یا مرغ در جایگاه بهتری قرار دارد.

گوشت شترمرغ شامل چه املاح و ویتامین هایی می باشد؟

در گوشت شترمرغ املاح معدنی بسیاری چون روی، منیزیم و کلسیم بسیار پر رنگ مشاهده می شوند. همچنین این گوشت حاوی ویتامین هایی از جمله B1, E, B2, A,C می باشد. لذا این گوشت حاوی قوی ترین آنتی اکسیدان است. باید در نظر داشت که این گوشه دارای طبیعت گرم می باشد و در کنار آن می توان از سرکه استفاده  نمود.

جالب است در نظر داشته باشید با توجه به شیوع بیماری های انگلی در فصل های گرم اما گوشت شترمرغ هیچ گاه دچار بیماری های انگلی نمی شود. این گوشت منبع اصلی کلسترول است اما در کنار کلسترول بالا میزان کالری این گوشت بسیار اندک می باشد لذا برای افراد ورزشکار استفاده از این گوشت توصیه می گردد.

نگاهی به خواص گوشت شترمرغ:

استفاده از این گوشت برای زنان باردار در دوران بارداری و یا شیردهی توصیه می شود زیرا این گوشت حاوی مقدار بسیار زیادی آهن می باشد که مشکل کم خونی را رفع می نماید. در مقام مقایسه، این نوع گوشت نسبت به گوشت مرغ آهن بیشتری دارد و با انواع گوشت های قرمز و گوساله برابری می نماید اما باید در نظر داشت که چنانچه قصد داشته باشید تا مرغوبیت این گوشت را بسنجید می توانید با فیله گوشت گوساله مقایسه نمایید.

آشنایی با گوشت شترمرغ

گوشت شترمرغ معمولا به صورت کبابی و یا استیک استفاده می گردد البته به دلیل اینکه این گوشت حاوی مقدار بالایی آهن است؛ لذا برای پخت نیاز به دمای بالا ندارد و نیاز می باشد تا با حرارت ملایم پخت صورت گیرد.

 از سمت دیگر گوشت شترمرغ مملو از امگا 3 می باشد لذا برای جلوگیری از لخته شدن خون مورد استفاده قرار می گیرد. گوشت شترمرغ نیز همچون سایر مواردی که امگا 3 جزو اصلی آنها می باشد، مانع از افسردگی در افراد می شود.

در نظر داشته باشید که در شترمرغ، چربی بین ماهیچه ای وجود ندارد و به همین دلیل بیماری های عروقی و سکته قلبی را کاهش می یابد. همچنین در تناسب اندام نیز تاثیر بسزایی دارد. یکی دیگر از خواص گوشت شترمرغ، برای رفع خواب رفتگی اندام می باشد که معمولا برای تمام افراد رخ می دهد.

گوشت شترمرغ باعث می شود تا انواع بادها و نفخ ها در بدن از بین رود. این دسته از گوشت های قرمز موجب می گردند تا عوارض نقرس، درد مفاصل، خواب رفتگی اعضای بدن و مواردی از  این قبیل به حداقل خود برسد.

آیا می دانستید گوشت شترمرغ استرس را کاهش می دهد؟

گوشت شترمرغ به ندرت دچار بیماری های باکتری می شوند. این مورد به  دلیل PH این نوع گوشت است. این گوشت حاوی اسید چرب مفید است و برای رشد و نمو جنین و کاهش استرس مادران باردار بسیار مفید می باشد. در نظر داشته باشید که  این گوشت دارای سدیم کمی می باشد لذا از فشار خون بالا جلوگیری نموده و میزان بالا رفتن ضربان قلب را کاهش می دهد. به صورت کلی گوشت شترمرغ بیش از 15 بار نسبت به گوشت های قرمز و گاو و مرغ مفید می باشد.

خواص گوشت شترمرغ

نتیجه گیری:

با توجه به خواص بسیار زیاد گوشت شترمرغ، استفاده از این گوشت برای رشد جنین، کودکان و افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند، توصیه می شود. این گوشت می تواند جایگزین کاملی برای استفاده از سایر گوشت های قرمز شود و تمام املاح مورد نیاز بدن را فراهم آورد.

lopas یکشنبه 09 شهریور 1399 زمان : 13:23 نظرات (0)

تعداد صفحات : 51

اطلاعات کاربری
آرشیو
  • 1399
  • 1398
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 510
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 266
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 335
  • باردید دیروز : 76
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 441
  • بازدید ماه : 743
  • بازدید سال : 6,831
  • بازدید کلی : 25,208

  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد