loading...

برگرباز ، با ما بهترین باشید.

بازدید : 25

آشنایی با مواد معدنی و منابع آنها
 

دریافت مواد معدنی به میزان کافی از مواد غذایی کار دشنواری نیست. تنها کافیست که ما روزانه یک رژیم غذایی سالم و متعادل را دنبال کنیم. آهن، کلیسیم، فسفر، منیزیم، سدیم، کلرید، پتاسیم، سلنیوم و روی از مواد معدنی مهمی هستند که در رشد، سوخت‌وساز، خون‌سازی و بهبود عملکرد عصب و عضله، تنظیم تعادل مایعات بدن، استحکام و تقویت  استخوان‌ها و دندان‌ها موثر هستند.
از آنجایی که این مواد معدنی نمی‌توانند به هیچ وجه جایگزین دیگری شوند. اگر شما از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع، مطابق هرم غذایی صحیح استفاده کنید،برای دریافت  و تامین آنها مشکلی نخواهید داشت. در ادامه مطلب با مواد معدنی و برخی از منابع خوب تامین آنها آشنا خواهیم شد. با بارنج همراه باشید.

کلسیم

بیشترین مقدار کلسیم در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود که نود درصد آن را شامل می شود. به غیر از سلامت استخوان و دندان فعالیت هایی در بدن انجام می گیرد که حضور و وجود کلسیم اجباری است. اگر بدن به اندازه کافی و وافی کلسیم دریافت نکند بدن برای انجام این فعالیت ها مجبور است از دندان ها و استخوان ها کلسیم قرض بگیرد و این امر سلامتی استخوان ها و دندانها را به خطر خواهد انداخت.
زمانی که سخن از منابع کلسیم می شود، بی شک ذهن همه سمت شیر می رود. شیر با وجود اینکه از منابع خوب کلسیم است اما آیا مصرف آن به تنهایی می تواند کلسیم مورد نیاز بدن را رفع کند؟ البته هیچکدام از ما مقصر نیستیم چون همیشه در تبلیغات نیز از کلسیم فراوان موجود در شیر و اهمیت آن گفته شده است. اما قطعا شیر تنها منبع دریافت کلسیم نیست و به تنهایی نمی تواند سلامت استخوان ها را تامین کند. مصرف گوشت گوسفندی نیز می تواند از منابع فوق العاده کلسیم باشد که شاید تاکنون چیزی درباره ان نشنیده اید.

منیزیم
امروزه کمبود منیزیم در بدن یکی از بزرگ ترین مشکلات سلامتی در سرتاسر دنیاست. 90 درصد افراد از کمبود منیزیم رنج می برند. این کمبود در بسیاری از جنبه های سلامتی تاثیر منفی می کذارد. فشارخون، عملکرد دستگاه ایمنی، سوخت و ساز بدن و دیگر جنبه های سلامتی تحت تاثیر کمبود منیزیم قرار می گیرند.
اسفناج، لوبیا سیاه،ماست، آووکادو،تخمه کدو، شکلات تلخ،انجیر، موز، برگ چغندر ، ماهی و گوشت گوساله و گوسفندی از منابع غنی منیزیم هستند.
آهن
هنگامی کم خونی و فقر آهن به وجود می آید که آهن کافی در بدن وجود نداشته باشد. علت مهم بودن آهن در بدن این است که به میزان دریافت اکسیژن کمک می کند. هم چنین تولید هموگلوبین نیز به کمک آهن صورت می پذیرد. هموگلوبین از سلول های خونی است که کار حمل و نقل اکسیژن را انجام می دهد. اگر در بدن آهن وجود نداشته باشد در نتیجه هموگلوبین ها کوچک هستند و هموگلوبین کوچک هم نمی تواند به مقدار لازم اکسیژن را حمل کند و بدین ترتیب کمبود آهن در بدن رخ می دهد. وجود خون ریزی های داخلی و بیماری هایی که باعث عدم دریافت آهن در بدن می شوند به کمبود و فقر آهن در بدن کمک می کنند.
گوشت گوساله بهترین منبع تامین آهن مورد نیاز بدن از طریق  مصرف گوشت است. 170 گرم گوشت گوساله معادل 3 گرم آهن است. معمولا میزان آهن در روز بستگی به سن و جثه و جنسیت دارد. مردان روزانه 8 میلی گرم و خانم ها از 8 میلی گرم تا 27 میلی گرم بنا به شرایط مختلف به آهن نیاز دارند.

فسفر

کمبود فسفر نادر است و معمولا در زمان سوء تغذیه شدید رخ می دهد. مصرف مکمل فسفر ضروری نیست. این ماده معدنی مهم  برای رشد استخوان و عملکرد عادی غشا سلولی اهمیت دارد و به همراه ویتامین های B کمپلکس مواد غذایی مصرفی شما را به انرژی مورد نیاز بدن برای انجام فعالیت های روزانه تبدیل می کند.
فسفر در مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند گوشت قرمز، مغزهای خوراکی، دانه های خوراکی و حبوبات به وفور یافت می شود. 

پتاسیم

پتاسیم باید به مقدار متعادل توسط بدن دریافت شود افزایش بیش از حد یا کاهش آن می تواند  مشکل ساز شود. مصرف انواع گوشتها پتاسیم مورد نیاز بدن را تامین می کند. . تعادل میزان پتاسیم در بدن با مصرف انواع گوشت مانع از ضخیم شدن رگ های خونی شده و خطر سکته قلبی را کاهش می دهد.

سلنیوم

سلنیوم جزو مواد معدنی مغذی است که در انواع مواد غذایی مانند گوشت گوساله، بوقلمون و مرغ به وفور یافت می شود. کمبود سلنیوم بسیار شایع است و می تواند به راحتی سلامتی انسان را به خطر بیندازد. به همین دلیل آگاهی از علائم کمبود سلنیوم و نحوه پیشگیری از آن بسیار مهم به نظر می رسد.

سدیم

سدیم به همراه کلرید در حفظ تعادل مایع بیرون از سلول ها نقش مهمی دارد. کمبود این ماده معدنی نادر است و مصرف بیش از اندازه سدیم مشکلی شایع در جهان است. مصرف سدیم برای تنطیم فشار خون مهم است ام مصرف بیش از اندازه آن ممکن است افزایش فشار خون در برخی افراد را به همراه داشته باشد.
سدیم به همراه کلرید در نمک خوراکی یافت می شود و به طور طبیعی مقادیر اندک از آن در انواع غذاها وجود دارد. 

روی

کمبود زینک یا همان روی بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در سرتاسر دنیا به 31درصد رسیده است و از مهمترین عوامل ایجاد انواع بیماری‌ها در دنیاست.ابتلای کودکان به ذات الریه و اسهال ناشی از کمبود زینک است که در کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته بیشترین مرگ و میر را دارد. مصرف غذاهای سرشاز از زینک مانند گوشت و مرغ می تواند تا حدود زیادی این مشکل را رفع کند

lopas یکشنبه 13 مهر 1399 زمان : 17:02 نظرات (0)
بازدید : 28

گوشت مصرف کنید تا به کمبود گروه ویتامین B دچار نشوید!
 

کمبود ویتامین گروه ب می تواند منجر به التهاب دستگاه گوارش، بی‌اشتهایی، کاهش وزن، کم‌خونی با ضعف، کوتاهی تنفس، کاهش تمرکز، خطر خونریزی غیرطبیعی، تضعیف سیستم ایمنی، تحریک‌پذیری، پرخاشگری، فراموشی، گیجی، بی‌قراری، توهم، افسردگی، بی‌حسی و سوزش و خارش اندام‌ها، حرکات بی‌ثبات و بی‌تعادلی در راه‌رفتن شود.
کمبود و عدم مصرف گوشت قرمز که از منابع عالی تامین ویتامین گروه ب است می تواند در کودکان، زنان باردار، ورزشکاران و حتی افراد عادی که به مواد مغذی داخل گوشت قرمز نیاز دارند، آسیب های جدی برساند. 

ویتامین ب1

ویتامین B1 که با نام تیامین نیز شناخته می شود یکی از ویتامین های ضروری و مورد نیاز بدن می باشد و مانند دیگر ویتامین های ضروری بدن کمبود ویتامین B1 (تیامین) می تواند برای بدن عوارض و خطرهای جدی مانند بی اشتهایی، احساس خستگی دائمی،زودرنجی، ایجاد اختلال در واکنش های غیر ارادی فرد، ضعف چشم، ضعف عضلات، اختلال در قلب و تنگی نفس و ... در پیش داشته باشد. بنابر این بهتر است از غذا‌هایی که حاوی تیامین هستند در رژیم غذایی خود استفاده کنید. گوشت گوساله از منابع خوب ویتامین ب1 است.

ویتامین ب2

ویتامین b2 یا  ریبوفلاوین از ویتامین های محلول در آب است و در کنار سایر ویتامین های گروه ب نقش به سزایی در متابولیسم مواد غذایی و تبدیل آنها به انرژی، فعالیت غدد فوق کلیوی و آرام سازی سیستم اعصاب مرکزی دارد. گوشت قرمز بدون چربی از منابع سرشار این ویتامین ضروری است. همچنین مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ب2 در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است زیرا کمبود آن موجب مسمومیت بارداری ( پره‌اکلامپسی) و به خطر افتادن رشد جنین می شود. مسمومیت بارداری بسیار خطرناک است زیرا موجب افزایش فشار خون می شود و حتی خطر مرگ برای مادر و جنین نیز در پی دارد.

ویتامین ب3

اضطراب، ضعف تمرکز، بداخلاقی و خستگی از عوارض کمبود ویتامین b3 ( نیاسین) در بدن است. گوشت گوساله، جگر گوساله، گوشت بره،گوشت بوقلمون و سینه  مرغ از منابع عالی ویتامین ب 3 هستند. 

ویتامین ب5

به دلیل فراوانی ویتامین B5 در محصولات غذایی حیوانی و گیاهی و ساخت آن توسط باکتری روده، کمبود آن در بزرگسالان وجود ندارد.  اما افراد الکلی جزوه کسانی هستند که با کمبود این ویتامین مواجه هستند و خستگی یکی از علائم متداول و زودرس این ویتامین می باشد. این ویتامین که با نام پانتونیک اسید نیز شناخته می شود به طور گسترده در  انواع گوشت قرمز و سفید ، تخم مرغ، شیر، سبزیجات، غلات و حبوبات یافت می شود.  ویتامین ب5 برای تولید گلبول های قرمز ضروری است و بدن را در تبدیل مواد مصرفی به انرژی همراهی می کند. کمبود ویتامین ب5 در بدن با عارضه های گوناگونانی همراه است.

ویتامین ب6

ویتامین ب6 نیز جزو ویتامین‌های گروه  Bاست که نقش بسیار مهمی در عملکردهای فیزیکی و روانی بدن ایفا می‌کند و کمبود آن در فرد عوارض شدیدی به همراه دارد. منابع غذایی ارزشمندی مانند سینه بوقلمون، سینه مرغ و گوشت گوساله می‌توانند از کمبود این ویتامین مهم پیشگیری کنند.
سلامت دستگاه عصبی، تنظیم قند خون، تسکین و التیام دردها، ساخت هموگلوبین ( که اکسیژن را به کمک گلبول قرمز در بدن پخش می ‌کند) بهبود حالات روحی و روانی و ساخت پادتن‌هایی که از بدن‌ محافظت می‌ کنند؛ مرهون وجود ویتامین b6 در بدن است. 

ویتامین ب7

این ویتامین که با نام بیوتین نیز  برای رشد سلولی و سنتز اسیدهای چرب لازم است. همچنین به حفظ سلامت غدههای عرق‌ساز کمک می‌کند و با بهبود رشد مو و تقویت ناخن‌های شکننده، سلامتی پوست و مو را تضمین می‌کند. ویتامین B7 برای رشد استخوان و مغز استخوان ضروری می باشد و سطح کلسترول خون را پایین نگه‌ می‌دارد. گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، جگر، گوشت ماهی، غلات، آجیل، جوانه گندم و .. از منابع خوب تامین این ویتامین هستند.

ویتامین ب9

این ویتامین که به اسیدفولیک نیز معروف است مصرف آن برای هر فردی به ویژه  خانم ها نیاز است. و از حملات قلبی، ابتلا به فشار خون، آلزایمر، افسردگی، سرطان و کاهش حافظه پیشگیری می‌کند. قدرت باروری را بالا برده و در بهبود سلامت مغز و عملکرد سلول‌ها مؤثر است.

 ویتامین ب12

این ویتامین در سوخت ‌و ساز بدن، تقسیم طبیعی سلول‌ها و سنتز پروتئین نقش به سزایی دارد. این ویتامین از حمله‌های قلبی، کم‌خونی و ضعف‌ حافظه، درمان افسردگی، حفظ عملکرد درست مغز و سیستم اعصاب مرکزی جلوگیری میکند. گوشت، تخم مرغ، شیر، ماست و غلات از منابع خوب ویتامین ب12 هستند.

کولین

کولین  جزئی از گروه ویتامین ب است  که به مقدار ناچیز توسط کبد تولید شده و بیشتر آن توسط مواد غذایی برای بدن تامین میشود. یکی از مهمترین ویژگی های کولین ضد سرطان بودن آن است که به میزان قابل توجهی مانع سرطان سینه در خانم ها میشود و از این لحاظ بسیار مورد توجه قرار گرفته است.  علاوه بر این کولین در عملکرد صحیح کبد، رشد مغز، عملکرد ماهیچه ها، سیستم عصبی و سوخت و ساز بدن نیز کاربرد دارد. گوشت مرغ، گوشت بوقلمون و تخم مرغ از منابع عالی کولین است.

lopas یکشنبه 13 مهر 1399 زمان : 16:59 نظرات (0)
بازدید : 27

از مصرف این گوشت غافل نشوید!

گوشت بوقلمون سرشار از ویتامین های گروه B، فسفر، آهن، پتاسیم، زینک، سلنیوم و نیاسین است و در کل حاوی مواد مقوی زیادی می باشد. جالب است بدانید که این گوشت سرشار از آنتی اکسیدان سلنیوم است که جهت تقویت سیستم ایمنی، متابولیسم و تیروئید بسیار مفید و ضروری است. گوشت این پرنده حاوی تریپتوفان است که تریپتوفان اسید آمینه ای است که مغز به آن برای تولید سروتونین نیاز دارد. سروتونین یک پیام رسان عصبی است که احساس آرامش در فرد ایجاد می کند و از بروز افسردگی جلوگیری می کند. اصولا افراد گوشت بوقلمون را برای رفع بی خوابی و یا کم خوابی مصرف می کنند زیرا دارای ویتامین های B3 و B6 می باشد. متخصصان توصیه می کنند که مصرف گوشت هایی مانند گوشت بوقلمون که متابولیسم بدن را بهبود می بخشند را افزایش دهید. ویتامین B6 موجود در این گوشت سبب می شود تا انرژی فرد بالا برود. 

گوشت بوقلمون

این حیوان گیاهخواراست و گیاهان مختلفی را مصرف می کند بنابراین دارای ویتامین های فراوانی می باشد. گوشت بوقلمون گوشت بابرکتی است و بعد از پختن حجم آن در حد کمی تقلیل می یابد. مصرف این گوشت بسیاری از ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین می کند. اصولا پروتئین های مفیدی که به پروتئین های بدن شبیه باشند حاوی اسید آمینه های ضروری هستند، بنابراین پروتئین گوشت آبزیان، پرندگان و حلال گوشت ها از نظر علم بیولوژیک ارزشمند تر از پروتئین غلات و حبوبات است. توجه داشته باشید که پروتئین موجود در حبوبات و غلات بالا است اما به این دلیل که اسید آمینه های ضروری بدن را نمی توانند بسازند ارزش بیولوژیکی پایینی دارند. در بین گوشت پرندگان گوشت بوقلمون در سطح بهتری از نظر پروتئین قرار دارد و روغن کمتری نیز دارد. این گوشت تمامی اسید آمینه های ضروری بدن را تامین می کند. جالب است بدانید که هر پروتئین از 0 اسید آمینه تشکیل می شود و برای بزرگسالان وجود 8 اسید آمینه ضروری و واجب است و باید با تلفیق غلات، حبوبات و پروتئین های گیاهی و حیوانی تامین شوند. برای کودکان نیز وجود 10 اسید آمینه برای رشد ضروری است. هر کدام از اسید آمینه های ضروری بدن، به بدن نرسند می توانند سنتز پروتئین بدن را برای ساخت استخوان، عضله سازی، خون و بافت دچار اختلال کند. مصرف گوشت بوقلمون سبب می شود تا مینرال های مختلف و مورد نیاز بدن مانند روی را دریافت کنیم. این گوشت قادر است 150 آنزیم را در بدن فعال کند. شایان ذکر است که گوشت بوقلمون را می توان جایگزین گوشت گوسفند کرد. مصرف گوشت بوقلمون بسیار سالم تر است و چربی کمتری دارد. هضم این گوشت بسیار آسان است. بوقلمون به دلیل این که تحرک زیادی دارد و فضای حرکتی بیشتری در اختیار دارد، ریز مغذهای بیشتری نسبت به حیوانات کم تحرک دارد.

خواص گوشت بوقلمون

1-  گوشت بوقلمون سرشار از فسفر است.
2- حاوی ویتامین های گروه B می باشد.
3- به تقویت استخوان ها و عضله سازی کمک می کند.
4- از افسردگی جلوگیری می کند و حس طراوت و سرزندگی در فرد بوجود می آید.
5- سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
6- هورمون تستوسترون را افزایش می دهد.
7- مصرف این گوشت سبب درمان بیخوابی و کم خوابی می شود.
8- از ابتلای فرد به سرطان جلوگیری می کند.
9- کلسترول بد خون را کاهش می دهد.
10- حاوی آهن و منیزیم می باشد.
11- این گوشت سرشار از کولین، سلنیوم و نیاسین است.
12- به رشد و نموی کودکان کمک بسزایی می کند.
13- گوشت بوقلمون بسیار راحت هضم می شود و برای کسانی که دارای بیماری معده هستند بسیار مفید واقع می شود.

lopas یکشنبه 13 مهر 1399 زمان : 16:54 نظرات (0)
بازدید : 28

امروزه به دلیل کیفیت پایین روغن ها پزشکان توصیه می کنند تا افراد از روغن های حیوانی علی الخصوص روغن دنبه استفاده کنند تا بتوانند سلامت بدن خود را تضمین کنند. از دیدگاه ابوعلی سینا در صورتی که بدن فرد به خوبی قوی باشد، فرد گرم مزاج باشد و یا تحرک زیادی داشته باشد می تواند به خوبی اثرات ناشی از روغن دنبه را حل کند. در قدیم روغن دنبه دارای طرفداران بسیار زیادی بوده است و قیمت دنبه نسبت به گوشت بسیار بیشتر بوده است. افسردگی، پرخوری، کم تحرکی و ... برخی از دلایل چاقی فرد می باشند و روغن دنبه ضد افسردگی است و سبب لاغری فرد می شود. روغن دنبه دارای خواصی می باشد که عبارتند از جلوگیری و درمان افسردگی، تقویت قوای بدن، جلوگیری از پوکی استخوان، کنترل چربی خون ، کاهش کلسترول بد بدن و لاغری. شایان ذکر است که روغن دنبه دارای طبعی سرد می باشد و برای کاهش وزن بسیار مفید واقع می شود.

روغن دنبه و خواص بی نظیرش

متخصصان طب سنتی بر این باورند که مصرف روغن دنبه کلسترول بد بدن را پایین می آورد و از چاقی جلوگیری می کند. مصرف این روغن به شفاف شدن پوست کمک بسزایی می کند و برای از بین رفتن تیرگی های بدن و پوست بسیار موثر واقع می شود. بهتر است بگوییم که یک وعده غذایی همراه با روغن دنبه نسبت به غذاهایی که با روغن های دیگر تهیه می شوند سه برابر انرژی دارند. به دلیل این که گوسفندان جهت تغذیه گیاهان مختلف را می خورند این روغن حاوی عصاره های گیاهی بسیار زیادی می باشد. جالب است بدانید که روغن دنبه برخلاف روغن های نباتی و مایع به راحتی از روی ظرف پاک می شوند و هیچ نیازی به سیم و پاک کننده قوی وجود ندارد. یکی از خواص فوق العاده این روغن که نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است ایجاد تناسب اندام است، امروزه اکثر افراد به دنبال راهی برای کاهش وزن خود هستند اما با این روغن می توانند به راحتی تناسب اندام خود را بدست آورند. دنبه اگر با خرما مخلوط شود برای درمان درد های سیاتیکی کمر و درد مفاصل بسیار مفید می باشد. 

هضم روغن دنبه برای افراد پرتحرک بسیار راحت است و در صورتی که به اندازه مصرف شود چربی خون را کنترل می کند. این روغن جزو روغن های ایده آل جهت سرخ کردن غذاها می باشد. توجه داشته باشید که در مصرف دنبه زیاده روی نکنید زیرا دارای اسید های چرب اشباع شده می باشد. روغن دنبه به استخوان سازی و قوای بدن کمک بسیار بزرگی می کند، درصورتی که فردی دچار شکستگی استخوان شده باشد می توان مقداری دنبه را بر روی محل شکستگی قرار داد تا جوش بخورد. اسکمو ها روغن دنبه مصرف می کنند و از عمر طولانی نیز برخوردا هستند. 

چگونه روغن دنبه تهیه کنیم؟

بسیاری از مردم به علت بوی دنبه از آن فراری هستند اما توجه کنید که می توان به راحتی روغن دنبه بدون بو تهیه کرد. مقداری دنبه تازه گوسفندی بارنج تهیه کنید و آن را به قطعات ریز خرد کنید، دنبه ها را آبکش کنید و در قابلمه بریزید و یک الی دو لیوان آب ( مقدار آب بستگی به حجم دنبه دارد) به آن اضافه کنید، سپس قابلمه را بر روی حرارت ملایم بگذارید تا آهسته گرم شوند. برای این که روغن دنبه شما بوی دنبه ندهد از مواد خوشبو و ادویه استفاده کنید این مواد عبارتند از گلاب، دارچین، هل، پیاز و یا پوست پرتقال. بعد از آماده شدن آن را از صافی عبور دهید تا شفاف شود. تفاله هایی که پس از تهیه روغن دنبه برجای مانده در صورتی که سیاه نشده باشند و نسوخته باشند قابل خوردن هستند.

lopas سه شنبه 08 مهر 1399 زمان : 14:38 نظرات (0)
بازدید : 39

روغن دنبه جزو روغن های حیوانی است که خواص بی شماری را برای سلامتی به همراه دارد این روغن از چربی گوسفند در قسمت دم آن تهیه می شود. . برخلاف تبلیغات سوئی که در چند سال اخیر برای روغن دنبه انجام شده است این روغن فواید زیادی دارد به عنوان مثال خوردن آن می تواند موجب کنترل چربی خون،  تقویت قوای بدن، کاهش وزن، پاکسازی روده و شفاف شدن پوست و خاصیت ضد سرطانی دارد یعنی می تواند باعث تقویت انسولین و پتانسیل شود و با غلظت بالایی که دارد، دارای خواص ضد ویروسی نیزمی باشد. همچنین می تواند رشد تومورهای سرطانی را مهار کند. بنابراین روغن دنبه به توصیه ی متخصصان تغذیه یک گزینه بسیار مناسب برای پخت و پز می باشد. 

شایان ذکر است که روغن دنبه بارنج یک درمان بسیار مناسب برای سوختگی و تورم است و می توان از آن برای کاهش التهاب پوست استفاده کرد. روغن دنبه روغنی خالص است و اصلا حاوی نمک یا ناخالصی-های دیگر مانند چربی های ترانس دار نیست. جالب است بدانید که روغن دنبه برای درمان سوزش چشم هم بسیار مناسب است. علاوه بر تمام مزیت‌هایی که ذکر شد از این روغن برای خانم هایی که دچار خشکی رحم هستند نیز بسیار توصیه شده است شاید برخی افراد به خشکی رحم توجه نکنند ولی باید بدانند که شاید این مشکل در نگاه اول مهم نباشد ولی زمینه ساز مشکل هایی مانند نازایی می شود. این خشکی به هر دلیلی که به وجود آمده باشد روغن دنبه می تواند درمان مناسبی برایش باشد و همچنین استمعال روغن دنبه برای رفع عفونت های قارچی زنان مفید است و همچنین درد رحم و زایمان را کاهش می دهد. 
برخی از خانم ها که دچار مشکل خشکی واژن می شوند در هنگام برقراری روابط جنسی از لوبریکاتور استفاده می کنند باید بدانند که این ماده برای اسپرم کشنده است و باعث کاهش بارداری می شود اما روغن دنبه به دلیل طبیعی بودن و دارا بودن مواد مغذی بسیار نه تنها بارداری را کاهش نمی دهد بلکه به صورت کاملا تضمینی و سالم خشکی رحم را درمان می کند. 

دلایل خشکی رحم یا واژن و روغن دنبه درمان مناسب برای آن

اولین و اصلی ترین دلیل خشکی واژن کاهش هورمون استروژن است. هورمون استروژن باعث حفظ ترشحات طبیعی رحم شده و در نتیجه سلامتی آن را به همراه دارد، مصرف داروهایی چون دانازول، زایمان، ورزش های شدید، شیردهی و مصرف سیگار توسط خانم ها که استروژن بدن را کاهش می-دهند. یا انجام عمل جراحی برداشتن تخمدان، شیمی درمانی یا پرتو درمانی ناحیه ی لگن و یائستگی نیز می تواند به خشکی رحم منجر شود. 

علائم خشکی واژن سوزش و خارش واژن همواره با درد همراه است. استفاده از روغن دنبه به شکل شیاف، به آسانی مشکل خشکی واژن و  رحم را از بین می برد، همچنین استفاده از روغن آن مانند پماد موضعی در رفع مشکلات سوزش و خارش واژن بسیار موثر است. به علاوه خانم ها با مصرف آن در غذاها می‌توانند رحم و تخمدان ها را تقویت کرده و از مشکل هایی مثل سقط جنین یا ناباروری جلوگیری کنند در واقع روغن دنبه به دلیل داشتن مواد مغذی و ویتامین های بسیار قدرت باروری را افزایش می-دهد و هورمون های زنانه را تقویت می کند. مصرف روغن دنبه باعث جلوگیری از ایجاد هر گونه نقصی در یافتن اسپرم شده و حرکت آن را زیاد می کند و در تخمک ها و دستگاه تناسلی میزان استرس را کاهش می دهد. اما باید دقت کرد که مصرف روغن دنبه باید به گونه ای متعادل انجام شود وگرنه مشکلاتی نظیر بیماران قلبی و عروقی را به همراه خواهد داشت زیرا حاوی اسیدهای چرب اشباع می باشد و باعث سفت و سخت شدن دیواره رگ ها می گردد.

lopas سه شنبه 08 مهر 1399 زمان : 14:35 نظرات (0)
بازدید : 30

در مورد خوردن یا نخوردن هویجی که حین پخت به مرغ اضافه می شود، بحث های مختلفی مطرح است. برخی افراد می گویند به دلیل این که هویج هورمون های تزریق شده گردن و بال و پوست مرغ را جذب می کند و ناخالصیها و آلودگیها غالبا در این قسمتها جمع می‌شود بهتر است این قسمت ها خورده نشود. اما در مقابل افرادی هم هستند که می گویند اگر هورمونی در مرغ وجود داشته باشد در کل غذا هست و نخوردن هویج هم مسلما تاثیری ندارد. برخی از متخصصان تغذیه می گویند برای پرورش طیوری مثل مرغ و بوقلمون سال هاست که به دلیل هزینه های بالا و به صرفه نبودن آن از هورمون استفاده نمی شود و فقط از برخی واکسن ها یا آنتی‌بیوتیک ها استفاده می شود که از مریض شدن آن جلوگیری کند.

اما با این همه باز هم باید دقت شود که استفاده ی غیر مجاز و بدون نسخه از برخی آنتی بیوتیک ها و داروهای شیمیایی برای مهار کردن بیماری عفونی در مرغ و کنترل بیماری های انگلی و ویروس تاثیرات سوئی بر بدن انسان دارند از جمله عوارض آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1.    سرطان زایی
2.    جهش زایی 
3.    ایجاد آلرژی
4.    مسمومیت
در این موارد ایجاد آلرژی از مهم ترین تاثیرات آنتی بیوتیک ها محسوب می شود که موجب می شود بدن کم‌کم نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم شود و آن ها دیگر بر بدن تاثیری نداشته باشند. البته متخصصان تغذیه می‌گویند اگر تزریق این آنتی بیوتیک ها بیست و چهار تا چهل و هست ساعت قبل از کشتار انجام شود این مواد در جگر مرغ رسوب می کنند و خوردن آن برای بدن مضر است. در نتیجه اگر قبل از این مدت مثلا یک هفته قبل انجام شود ضرر ندارد. اما یک نکته ای که جدیدا ثابت شده است و باید جدی گرفته شود این است که مواد فلزات سنگین و آفت‌کش هایی که به همراه دانه های جو و ذرت وارد جیره غذایی مرغ می شود و در بافت های نرم و پر چرب مرغ همچون پوست و جگر آن رسوب می کنند و سیستم ایمنی بدن مرغ را تضعیف می کند و مصرف آن توسط انسان در نهایت ریسک ابتلا به تومورهای سرطانی را افزایش می دهد. نکته ای که برای خریدن مرغ باید در نظر بگیریم تا از صدمه و آسیب آنتی بیوتیک ها بیشتر در امان بمانیم این است که مرغی که انتخاب می کنیم بهتر است متوسط باشد که کمتر از مواد آنتی بیوتیکی خورده باشد  و همچنین از خرید مرغ هایی که وزن آن ها کمتر از هفتصد یا هشتصد گرم هستند باید اجتناب شود زیرا مرغ های با وزن کم هم اغلب بیمار هستند و به دلیل احتمال اختلال در رشد و ساختمان عضلانی نارس قابل مصرف نیستند. 
مرغ هایی برای مصرف مناسب هستند و در بهترین وضعیت سلامت می باشند که وزن آن ها هزار و دویست تا هزار و هشتصد باشد. باید دقت کنیم که مرغ تازه به رنگ زرد است نه سفید و این که برخی گمان می کنند که مرغ سالم باید سفید باشد و برخی کشتارگاه ها مرغ را در کلر نگه می دارند از نظر پزشکی اصلا درست نیست و تقلب محسوب می شود. یکی دیگر از ملاک سلامتی مرغ این است که استخوان سینه ی آن باید بدون شکستگی و بیرون زدگی و ضرب خوردگی باشد. در تشخیص فاسد بودن مرغ یک نکته ی کلیدی وجود دارد آن هم این است که قسمت شکمی مرغ و زیر بال آن سریع تر از نواحی دیگر علائم فساد را نشان می دهند و بوی نامطبوع و تعفن در این قسمت ها از بدن مرغ نشانه-ی کهنگی و فاسد بودن مرغ است. نکته‌ی جالبی دیگر که باید در انتخاب مرغ در نظر گرفته شود این است که کبودی مرغ نشانه ی فاسد بودن مرغ نیست و این کبودی ها و خون مردگی ها به دلیل زیر دست و پا ماندن مرغ ها در حین ارسال به کشتارگاه به وجود می آید.

lopas سه شنبه 08 مهر 1399 زمان : 14:31 نظرات (0)
بازدید : 21

خواص روغن دنبه و طرز تهیه ی آن در طب سنتی

طب سنتی مجموعه ای است از دانسته ها، مهارت ها و اعمال که بر پایه نظریه ها، باورها و تجربه های بومی فرهنگ های بومی فرهنگ مختلف است خواه قابل شرح باشد یا نباشد که در بهداشت و نیز پیشگیری، تشخیص، بهبود و مداوای بیماری های جسمی و ذهنی مورد استفاده قرار می گرفتند. امروزه با وجود پیشرفت گسترده ی علم پزشکی مردم در بسیاری از موارد خود را برای مداوا به طب سنتی پیوند می دهند و از آن برای درمان بسیاری از بیماری های خود استفاده می کنند. ویژگی ممتاز طب سنتی این است که برای مداوای آلام انسان از مواد طبیعی استفاده می کند و از این نظر می توان گفت که طب سنتی به هیچ وجه از مواد شیمیایی استفاده نمی کند که استفاده ی آن ها بعد از درمان تأثیرات سوئی را به دنبال دارند وبه همین دلیل  به استفاده از مواد گیاهی و طبیعی روی می آورد. یکی از مواد طبیعی که طب سنتی استفاده از آن را توصیه می کند روغن دنبه بارنج است که ما در این سایت به بیان ویژگی ها و خواص آن می پردازیم.

خواص روغن دنبه

این روغن طبع گرمی دارد بنابراین مصرف آن برای بسیاری از بیماری ها مفید است. روغن دنبه در مقایسه با روغن های جامد و مایع بسیار سریع تر و راحت تر هضم می شوند و علاوه بر این برای سرخ کردن هم بسیار مناسب است و کلسترول بد خون را کاهش و کلسترول خوب بدن را افزایش می دهد. با مصرف روغن دنبه می شود تناسب اندام را حفظ کرد و از انواع مواد مغذی و انواع مختلف ویتامین ها و اسیدهای چرب گیاهی بهره برد و قوای بدن را در مقابله با بیماری های مختلف تقویت کرد. نکته ی بسیار جالبی که در مورد این روغن مطرح می باشد این است که روغن دنبه ضد افسردگی است و خاصیت سم زدایی دارد و می‌توان از آن برای پاکسازی روده استفاده کرد و علاوه بر این افرادی که دچار شکستگی می شوند این روغن برای آن ها مفید است.

روش تهیه ی روغن دنبه

برای تهیه ی این روغن گیاهی دو روش مرسوم است که ما در بخش آن دو به طور کامل برای شما شرح می‌دهیم: 
روش اول: در این روش ابتدا باید دنبه را بشوریم و آن را به قطعات کوچک تر تقسیم کنیم بعد دنبه ها را کاملا با نمک آغشته کنیم و آن را به مدت 24 ساعت داخل یخچال بگذاریم بعد از این مدت دنبه ها را چرخ کنیم و داخل قابلمه بریزیم کمی بیشتر از سطح دنبه روی آن آب بریزیم. برای ضدعفونی کردن دنبه می‌توان از پیاز و برای رفع بوی آن از هل یا هر مواد غذایی معطر دیگری استفاده کرد. قابلمه را باید روی حرارت کم قرار دهیم و هر از گاهی آن را به هم بزنیم و بعد از حرارت دیدن زمانی که تبخیر آب قطع شد باید به مدت 7 الی 8 ساعت حرارت را قطع کنیم و روغن را جمع کنیم و با یک پارچه ی حریری آن را صاف کنیم. روغن به دست آمده بهتر است در یخچال نگهداری شود. شما می توانید تا زمانی که رنگ دنبه ها قهوه‌ای نشده است دو الی سه مرتبه این کار را تکرار کنید.
روش دوم: در این روش سه کیلو دنبه ی گوسفندی را با سه عدد پیاز درشت یک لیوان سرکه یا آبغوره و یک لیوان گلاب 150 گرم به و دو قاشق کاکوتی اضافه می‌کنیم بعد همه را با هم چرخ می کنیم و روی شعله می گذاریم تا رطوبت آن برود و روغن خالص بماند در مرحله ی آخر هم آن را صاف می کنیم و در یخچال قرار می دهیم. این موادی که به همراه دنبه چرخ و پخته شدن برای از بین بردن بوی بد دنبه و اصلاح آن بود در واقع این موارد لزوجت و غلظت دنبه را از بین می برند و از رسوب آن جلوگیری می کنند.

lopas سه شنبه 08 مهر 1399 زمان : 14:27 نظرات (0)
بازدید : 26

جلوگیری از آب مروارید چشم با مصرف گوشت

بیماری آب مروارید به صورت توده پروتئینی در لنز چشم ایجاد می شود و با مختل نمودن دید می تواند فرد را به سطح کوری نزدیک کند. آب مروارید اصولا تمام جوانب زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار می دهد. در بیشتر مواقع با بالا رفتن سن افراد، آب مروارید بروز پیدا می کند. امروزه تحقیقاتی انجام شده است که نشان می دهد ایجاد این بیماری با عادات غذایی و مصرف مواد گوشتی ارتباط دارد. در ادامه شما را با ارتباط این دو و راه های پیشگیری از ابتلا به آب مروارید آشنا خواهیم کرد.

روش های پیشگیری از ابتلا به آب مراورید

همانطور که می دانید تا به امروز روش های پیشگیری زیادی برای جلوگیری از ابتلا به آب مروارید پیشنهاد شده است. مصرف صحیح مواد غذایی می تواند تاثیر چشم گیری در کاهش شانس ابتلا و کاهش فرایند توسعه این بیماری داشته باشد. محققان بر اثر یک آزمایش ده ساله یافته اند که مصرف مواد غذایی که حاوی مقدار کافی ویتامینE، کاروتنوئیدها، لووتیان، راکسانتییم باشد موجب می شود تا خطر ابتلا به آب مروارید در افراد کاهش پیدا کند. مواد غذایی که سرشار از ویتامین  E هستند عبارتند ازاسفناج، تخم آفتابگردان، بادام، کلم، سبزیجات سبز رنگ و... . شایان ذکر است که اسفناج و کلم جزو منابع خوب زاکسنتین و لوتئین هستند. بر اساس مطالعات دیگر نمایان شده است که استفاده از مواد غذایی که حاوی ویتامین های آنتی اکسیدانی می باشند مانند ویتامین C و یا غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهند. از دیگر مواردی که سبب کاهش بروز آب مروارید می شود استفاده از عینک آفتابی است، عینک سبب می شود که اشعه ماورا بنفش خورشید به چشمان شما آسیب وارد نکند.

مصرف گوشت چه تاثیری در کاهش خطر ابتلا به آب مروارید دارد؟

محققان دانشگاه آکسفرود با انجام آزمایش ها و تحقیقاتی دریافتند که ارتباط تنگاتنگی میان خطر ابتلا به آب مروارید و مصرف سبزیجات از نگاه مفید و مثبت و مصرف گوشت از نگاه منفی وجود دارد. زینک جزو موادی می باشد که برای تقویت قوای بدن و ایجاد سلامت چشم بسیار مفید و موثر واقع می شود. جالب است بدانید که زینک جزو مواد معدنی می باشد که از چشم های فرد در برابر اثرات منفی اشعه ماورا بنفش خورشید و پیری محافظت می کند. زینک در کلیه سلول های بدن علی الخصوص غدد فوق کلیوی، پوست، برخی از قسمت های مغز، غشای چشم و پانکراس وجود دارد. تحقیقات نشان داده است که مصرف زیاد زینک سبب می شود که خطر ابتلا به آب مروارید بسیار کاهش پیدا کند. توصیه ما به شما این است که در روز 8 میلی گرم زینک مصرف کنید. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی زینک هستند عبارتند از: گوشت قرمز، گوشت پرندگان، ماست، شیر، غلات، آجیل ها و... .

اسید های چرب امگا 3 سه نوع هستند که عبارتند از: اسید آلفا لینولئیک (ALA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید( (DHA. گوشت ماهی دارای مقدار زیادی اسید چرب امگا 3 است که خطر ابتلا به آب مروارید را در فرد کاهش می دهد. مواد غذایی که حاوی اسید های چرب امگا 3 هستند عبارتند از: گوشت گوسفندی، گوشت ماهی، تخم مرغ، ماست های غنی شده.
هویج از جمله موادی است که باعث تقویت قوای بینایی فرد می شود.  هویج سرشار از بتاکاروتن است که برای سلامت چشم ضروری می باشد. بتاکاروبن جزوی از آنتی اسکیدان های کاروتنوئید است و در سبزیجات به وفور یافت می شود. بتاکاروبن در بدن انسان به ویتامین  A تبدیل می شود. مواد غذایی که حاوی بتاکاروبن هستند عبارتند از: گوشت ماهی، کدوتنبل، سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه ای نارنجی، پرتقال، تخم مرغ و ....

در نهایت

گوشت حاوی مواد مقوی و معدنی فراوانی می باشد که مصرف درست و به اندازه آن باعث می شود تا سلامت چشم تضمین شود و خطر ابتلا به آب مروارید نیز کاهش یابد.

lopas سه شنبه 08 مهر 1399 زمان : 13:45 نظرات (0)
بازدید : 25

ابوعلی سینا روغن دنبه را برای چه کسانی توصیه می کند؟

روغن دنبه از جمله روغن های حیوانی است که از چربی و پی گوسفند و یا دم آن تهیه می شود. در قدیم قیمت دنبه نسبت به گوشت گرانتر بوده است و افرادی که تحرک بسیاری داشتند مانند کشاورزان از روغن دنبه استفاده می کردند. امروزه با توجه به اینکه تحرک افراد کمتر است استفاده از روغن دنبه باید طبق ملاحضاتی انجام شود. روغن دنبه برخلاف روغن های صنعتی دارای طبعی سرد می باشد و اصلا چاق کننده نیست. بهتر است روغن دنبه را همراه با مرزه و آویشن مصرف کنید تا اثرات ناشی از آن بهتر حل شوند. شایان ذکر است که اگر روغن دنبه با روش های درست و صحیحی تهیه شود کمترین ضرر را برای بدن دارد، به عنوان مثال بهتر است بوی دنبه را با استفاده پیاز از بین ببرید. در ادامه شما را با خواص روغن دنبه و این که مصرف آن برای چه افرادی توصیه می شود آشنا خواهیم کرد.

مصرف روغن دنبه برای چه کسانی مفید است؟

1- افرادی که گرم مزاج هستند، زیرا در افراد گرم مزاج دنبه خیلی بهتر در بدن حل می شود.
2- افرادی که کار و فعالیت های سنگین مانند کشاورزی انجام می دهند، براساس دیدگاه طب سنتی  روغن دنبه برای این افراد به دلیل این که تحرک بیشتری دارند مفید می باشد.
3- افرادی که سیستم بدنی قوی تری دارند. بدن این افراد بهتر می تواند اثرات حاصل از روغن دنبه را حل کند.

خواص روغن دنبه

1-  روغن دنبه باعث افزایش کلسترول خوب خون می شود.
روغن دنبه کلسترول بد خون را کاهش و کلستول خوب را افزایش می دهد، اما توجه داشته باشید برای افرادی که دارای تحرک کمتری هستند مصرف آن باید طبق ملاحظاتی صورت گیرد زیرا دنبه دارای اسید های چرب اشباع می باشد و مصرف آن برای افرادی که کلسترول بالایی دارند و یا به بیماری قلبی مبتلا هستند خطرناک است.
2- باعث کاهش وزن و لاغری می شود.
یکی دیگر از خواص مصرف روغن دنبه ایجاد تناسب اندام و کاهش وزن است و مصرف این روغن به افراد چاق کمک می کند تا وزن خود را کم کنند.
3- باعث تقویت قوای بدن می شود.
در روغن دنبه مواد معدنی، ویتامین و اسیدهای چرب گیاهی فراوانی وجود دارد، به همین علت مصرف روغن دنبه توان بدن را بالا می برد. بدن فردی که روغن دنبه مصرف می کند در برابر انواع بیماری ها مقاوم می باشد. اسید های چرب موجود در دنبه بارنج توسط کبد جذب می شوند و بدن از آن به عنوان منبع انرژی استفاده می کند.
4- باعث کنترل چربی خون می شود.
جالب است بدانید که هضم روغن دنبه بسیار راحت تر از روغن های نباتی جامد و مایع می باشد و در صورتی که به اندازه مصرف شود، چربی خون را کنترل می کند.
5- روغن دنبه برای پاکسازی روده ها
روغن دنبه دارای خواص سم زدایی می باشد و اگر همراه با روغن های حیوانی دیگر استفاده شود به پاکسازی روده ها کمک بسزایی می کند.
6- تقویت و استحکام استخوان ها
استفاده از روغن دنبه برای افرادی که دارای شکستی استخوان هستند بسیار مفید واقع می شود و سبب جوش خوردن سریع استخوان ها می شود. این روغن به استحکام استخوان ها کمک بسزایی می کند. روغن دنبه از پوکی استخوان ها نیز جلوگیری می کند.
7- مقابله با افسردگی
افرادی که به افسردگی مبتلا هستند می توانند با مصرف روغن دنبه از شر افسردگی خلاص شوند.
طرز تهیه روغن دنبه 
در روش های سنتی برای تهیه این روغن، دنبه را حرارت می دهند و آن را آب می کنند، این کارسبب افزایش کلسترول در روغن دنبه می شود به همین خاطر افرادی که از این روغن استفاده می کنند باید تحرک بالایی داشته باشند.

lopas دوشنبه 31 شهریور 1399 زمان : 11:50 نظرات (0)
بازدید : 26

اشتباهی بزرگ در شستن و فریز کردن گوشت مرغ خام که نباید مرتکب شوید.

همه افراد به طور طبیعی مرغ را بعد از خرید می شویند، فریز می کنند و فکر می کنند که این راه درست است در حالی که اصلا اینطور نیست. متخصصان و کارشناسان به هیچ وجه این روش را تایید نمی کنند و توصیه می کنند که بعد از شستشوی مرغ باید آن را تازه تازه طبخ کرد. فریز کردن مرغ بعد از شستن آن راهی اشتباه است. اما جالب است بدانید که این تنها اشتباهی نیست که افراد در نگهداری از گوشت مرغ خام انجام می دهند. با ما همراه باشید تا در ادامه اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم.

نکاتی راجع به شستن و فریز کردن گوشت مرغ خام

توجه داشته باشید که گوشت مرغ خام را هرگز بعد از شستشو فریز نکنید. به گفته متخصصین بدترین فسمت فریزر برای نگهداری از گوشت مرغ طبقه اول می باشد، زیرا اولین طبقه و یا بالاترین طبقه از فریزر برای موادی طراحی شده است که ماندگاری بالایی دارند و اصولا گوشت مرغ دارای ماندگاری بالایی نمی باشد و نباید در این قسمت از فریزر قرار گیرد. بسیاری از خانم ها بعد از شستن مرغ بلافاصله آن را در بالاترین قسمت فریزر قرار می دهند اما نمی دانند که چنین کاری تاثیر بسیار زیان بار و خطرناکی پیش رو دارد. همین تصور اشتباه افراد در فریز کردن گوشت مرغ بارنج خام سلامت تغذیه خانواده را به خطر می اندازد. پس توجه داشته باشید که قبل از فریز کردن هرگز گوشت مرغ را نشویید و هرگز در طبقه بالای فریزر آن را قرار ندهید.

به چه علت شستن گوشت مرغ خام قبل از فریز کردن اشتباه است؟

در سال 76 نفر جان خود را بر اثر استفاده از چنین مرغ هایی از دست داده اند. شستن گوشت مرغ خام خطر سمی شدن آن را افزایش می دهد. بسیاری از افراد تصور می کنند که شستن مرغ خام درست است اما نه تنها باکتری آن ها با شستن از بین نمی رود بلکه سبب پراکنده شدن و سمی شدن مرغ می شود. شستن مرغ خام به دلیل گسترش عفونت به واسطه شستشو خطر ابتلا به مسمویت غذایی را نیز افزایش می دهد. متخصصان می گویند قبل از پخت و پز هرگز گوشت مرغ را نشویید زیرا باکتری مرگباری با نام «کمپیلوباکتر» پخش می شود. جالب است بدانید که این باکتری محیط اطراف اعم از لباس، تجهیزات پخت و پز و ... را نیز آلوده می کند. این باکتری اصولا در غذاهای خام و نپخته وجود دارد و حتی با دست کشیدن بر روی سطوح نیز ممکن است پراکنده شود. اگر می خواهید گوشت مرغ خام را فریز کنید بهتر است قسمت های زائد آن را جدا کرده و سپس در پایین ترین قسمت فریزر فریز کنید، این کار باعث می شود تا اگر آب مرغ سرازیر شد بر روی سایر مواد غذایی نریزد.

رها کردن مرغ به مدت طولانی در فضای باز

برخی افراد بعد از خرید مرغ آن را در آشپزخانه رها می کنند و به کارهای دیگر می پردازند در حالی که این کار بسیار اشتباه است زیرا هنگامی که مرغ در مجاورت هوا قرار گیرد بستری مناسب برای رشد باکتری بر روی گوشت مرغ خام ایجاد می شود. پس بهتر است که اگر قصد تمیز کردن آن را ندارید در یخچال بگذارید.

پلاستیک مرغ را تعویض کنیم؟

بعله برای فریز کردن حتما از کیسه های جدید استفاده کنید و هرگز از کیسه قبلی جهت فریز گوشت مرغ خام استفاده نکنید زیرا باعث رشد باکتری و انتشار میکروب می شود.

دست هایمان را بعد از تماس با مرغ بشوییم؟

بهتر است برای استفاده از مرغ از دستکش استفاده کنید زیرا همانطور که گفتیم مرغ خام باعث انتقال باکتری به پوست دست می شود.

lopas دوشنبه 31 شهریور 1399 زمان : 11:47 نظرات (0)

تعداد صفحات : 51

اطلاعات کاربری
آرشیو
  • 1399
  • 1398
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 510
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 215
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 255
  • باردید دیروز : 76
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 361
  • بازدید ماه : 663
  • بازدید سال : 6,751
  • بازدید کلی : 25,128

  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد